CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers Lilypie Maternity tickers Daisypath Anniversary tickers
Showing posts with label UjianNYA. Show all posts
Showing posts with label UjianNYA. Show all posts

15 March 2015

Kepulangan Ibunda dari Umrah

As-salam.

Alhamdulillah Ibunda tersayang selamat pulang ke tahah air pada 7hb March 2015 jam 5 petang. Gembira melihat dia selamat menjalankan ibadah di Mekah. Nampak mami keletihan akibat waktu perjalanan yg panjang. Mlm tu pula mami terus pulang ke Kelantan. Selama ni tak pernah bawa beg lebih dari 30kg. Mula-mula beli tiket balik ke kb, dah cari option extra luggage dlm mas booking flight tapi nan hado. Huhu... Bila check in tanya kaunter of course jawapannya "saya tak tahu" dan diorg caj rm55 utk per blok dan maksimum kg per blok adalah 5kg je! Sangat cekik darah hokey dah la takde option bila beli tiket online. Rasa keciwa dgn MAS. 


Sekarang, mami tidak sihat akibat perubahan cuaca. Huhu...demam, batuk dan selsema. Alhamdulillah ketika beribadah disana, mami dikurniakan kemampuan dan kesihatan yg baik. Doakan ibundaku ni cepat sembuh ya. Amin. Sekarangkan cuti sekolah dah bermula, kami tiada coti utk pulang ke kampung. Cuti byk abes awal-awal lagi bila ujian kesihatan anak-anak dua bulan berturut. Alhamdulillah anak-anak nampak makin sihat dan I juga makin sihat. Ada hikmahnya dan sakit itu salah satu penghapus dosa-dosa kecil. Nah velanja gambar anak-anak daro harta dunia akhirat. Moga membesar menjadi hamba Allah SWT yg solehah, anak-anak yg baik dan berjaya di dunia & akhirat. 

Amin. 








14 February 2015

Sakit itu penghapus dosa

As-Salam.

Setelah berbulan tak update blog bukan apa start tahun baru 2015, kami anak-beranak silih berganti diuji dengan kesihatan yg tak menentu. Kejap demam kejap batu kejap selsema. Berulang sampai la ke hari ini. Anak-anak dah dua kali warded dlm masa sebulan. Allahuakbar moga kami sekeluarga dpt menghadapi ujian ini. Anak baru je discaj dari hospital 2 hari lepas. Pada masa yg sama aku juga sakit demam, batuk dan selsema dah sebulan tak sihat2 lagi. Latest ketua keluarga pon turut sama tak sihat.

Natural remedies, modern medicine dan segala tips dah dibuat namun Allah S.W.T belum mengizinkan kesihatan kami sekeluarga betul-betul sihat. Mohon rakan-rakan mendoakan kami sekeluarga diberi kesihatan yg baik dan disembuhkan dari segala penyakit. Amin. Moga dgn sakit dan ujian ini dosa-dosa kami terampun. 

Waktu cuti panjang kebanyakannya duduk di hospital. 😅😅😅 insya Allah akan ada rezeki utk cuti-cuti dan berehat.








05 November 2014

November 2014

Salam.

Menulis lagi walaupun sekian lama mencari masa untuk buka blog pon payah. Tahun ini memang tahun dugaan kesihatan. Tak anak sakit, daku lak yg sakit. Dah abes giliran anak-anak dan ibu, ayah pula yg sakit. Alhamdulillah sakit itu penghapus dosa-dosa kecik. Moga-moga dosa-dosa makin kurang ;) 

Dah masuk akhir tahun, kerja alhamdulillah ok. Anak-anak alhamdulillah perkembangan bagus walaupun ada yg tak sihat. Pembelajaran juga alhamdulillah ok. Secara purata sangat bersyukur dgn apa yang ada. Mengenai business lak masih lagi berjalan. Boleh lah jenguk-jenguk ke FB atau pun IG, search "nawwarBizz". InsyaAllah sentiasa update walaupun bukan setiap hari. Mak bizi nak.. nak buat promosi pon tak sempat. Iklan apetah lagi. Huhuhu....

Sekarang ni daku tengah dalam pertimbangan untuk melanjutkan pelajaran. Kalau ada rezeki insyaAllah terasa macam nak juga melanjutkan pelajaran. Cumanya jika dah confirm nak lanjutkan pengajian memang kene berenti kerja la. Huhu.... kene tumpukan sepenuh perhatian kepada pelajaran. InsyaAllah akan cuba apply biasiswa. Doa-doa la agar daku sekeluarga dimurahkan rezeki. Amin.. :)

Nanti next entri insyaAllah nak buat entri utk majlis birthday anak-anak masa raya haji ke-2.

Princess Qistina


15 July 2014

Ramadhan 2014 dan berpuasa di hospital

Salam Ramadhan.

Hari ini hari ke - 16 berpuasa. Alhamdulillah kita bertemu lagi ramadhan moga-moga ada rezeki utk bertemu ramadhan tahun hadapan. InsyaAllah..amin. 

Last entri daku ada mention nak kene cari kije kan. Alhamdulillah 15 April 2014 start kerja di tempat baru. Skrg masih dlm probation tapiiiii hahaha ada tapi tu lagi. Dalam 3 bulan ni dah bape hari dah cuti. Anak-anak asik tak sihat. Tak berjangkit kat tadika Qistina, jangkit kat umah babysitter. Berputar gitu la. Lepas last entri tu dah 2 kali warded termasuk kali ni. Total warded utk tahun ni je dah 3 kali. Bulan 1, bulan 5 (lepas start kije!) dan hari Ahad lepas (bulan 7). 

Allahuakhbar hati ibu mane la tak sayu tgk anak-anak sakit je. Dalam hati ni mmg takde rasa nak kerja dah. Moga-moga dilembutkan hati emak lihat la cucu perlukan perhatian si ibu. Terasa I'm a very bad mom! Couldn't take care own child and end up they always get sick. Sobbsss sobb... 

Belajar ilmu tinggi-tinggi pon bukan la wajib bekerja pon. Boleh apply ilmu-ilmu dipelajari itu kepada anak-anak. Sungguh kesian kat anak-anak. Hospital mcm rumah ke-2. Drugs dah byk masuk dlm badan. Hmmmm.... guna natural remedy mmg tak jalan bila dah start sakit. Kalau sebelum sakit tu Alhamdulillah ada la juga menjadi. Contoh daku beri black seed honey utk Qistina. Memang jarang jatuh sakit. Tapi itu la masalah pulak dgn en. suami. Dah tgk depan mata anak OK dgn madu tu boleh pula nak tukar ke madu lain. Madu asli dari kampung lah bagai. Nak tunggu amik madu kampung tu satu hal la pula. Bukannya tiap2 minggu balik kampung. Berbulan baru balik. Dah takde stok madu mula la Qistina start sakit. Ya Allah.. berikanlah kesabaran. Lain daku minta lain pula dibelinya. (Urut dada minta kesabaran tinggi).

Kali ini si adik pula yg start sakit dulu. Mula-mula tu daku dan en suami dah bergilir sejak minggu lepas duk amik cuti dan jaga si kecik ni. Hari Khamis pegi check, alhamdulillah kahak takde dlm paru-paru. Dia pon nampak makin ok takde selsema sgt dan batuk. Jumaat hantar la si kecik ke umah bs dan kami bekerja. Amik je haaaaaa makin teruk. Esoknya makin tak sihat dan dah dgr wheezing terus! Ohhh.. Ahad pagi terus ke hospital dan sah kene warded utk neb tiap 4jam. Daku dah bergenang air mata. Tahan sgt tak mo jatuh air mata niiiii. Kakak Qistina lak dah ada kahak dalam paru-paru tapi masih sikit dan bole continue ubat je tak perlu warded. Tapi dah nama si adik kene tahan kan, mmg semua berkampung kat hospital la. Dan dan terus pegi beli black seed honey tu sementara menunggu kemasukan ke ward. Start hari ni kakak pula dah demam panas. Walaupun nampak aktif, panas tau suhu dia. 39C! Ubat demam takde. Lap-lap je la badan kakak. Kebetulan lak demam dah petang doktor dah balik umah. Nak ke emergency nak kene register bagai. Adoilaaaaaaa daku dgn si adik kecik meragam dan cirit je nak kene register menunggu utk amik ubat semata je. Memang tak dapat nak buat la. Tunggu en. suami balik kije bawakan ubat aje la. Alhamdulillah mlm ni nampaknya demam dah surut. Moga kakak dan adik cepat sembuh ya. Amin..amin..ya Rabb.

 Kalo jumpa daku dan nampak cam tulang temulang berjalan tu tok sah tanya kenapa ye. Dalam bulan Ramadhan ni makin tak berselera la mikirkan kesihatan anak-anak. Doakan anak-anak daku diberikan kesembuhan dan kesihatan yg baik. Serta doakan agar emak daku dilembutkan hati utk daku berenti kije and give full attention to my own daughters. Ya Allah perkenankanlah doa-doa ku. Amin.



26 March 2014

One hectic month! Phewww...

As Salam.

Lama benar blog ni bersawang. Ampunnnn mmg sgt tak sempat. Bermula dengan tahun baru anak sulung masuk tadika tapiiiii part paling mencabar bila ada ibubapa yg amik mudah pasal kesihatan anak-anak. Dihantar juga anak yg sakit. Sungguh kasihan anak yg sakit dipaksa hantar ke sekolah. Bila deme sendiri sakit pandai lak nak MC bagai. Tahu sakit tak larat pegi kije. Anak-anak pon gitu la. Mesti la diorg pon tak larat. Nak kene berehat. Dah pulak berjangkit kat budak-budak lain termasuk la anak ai. Hangen tak hangen. Sampai warded berminggu. Dah satu family jatuh sakit. Dugaan sungguh. Bila anak-anak duk sakit den fikir-fikir.. berenti je la kije jaga anak fokus belajar. 

Alhamdulillah berenti la den.. kiki... Qistina lak lepas warded 2 minggu masuk sekolah balik tak sampai 2 minggu kene pulak chicken pox. Mak aihhhh...memang superrrr vangang la makpak budak tu..Yang pegi anta jugak tu jumpa dgn aku memang kene tampo kokedai la.. Dah jangkit pula dekat si kecik. Alahai kesian tgk anak-anak sakit tak berenti. Ini baru beransur pulih dua beradik tu. Alhamdulillah.. tapiiiii bulan ni jugak ai start semester baru. Start je penuh assignment kene buat. Huhu... sem lepas agak menurun la den punya pointer. Ye la... byk kot kelas aku tuang. hehe....

Yang paling best aku kene cari kije balik.... -_-'' bermula la pencarian kije lak.. Keputusan cari kije balik bukan sebab en suami aku tapi sebab omak den. Ohh ibu....restu la ai mau jaga anak-anak je. Huhu... disebabkan itu aku juga ada setup bizz kecil-kecilan.. ya... ai mula jual kain-kain japanese cotton yg comel-comel. Kain-kain ni bukan dari vietnam ye. Ini japanese cotton kainnya lagi lembut dan sejuk dari vietnam cotton / english cotton ni. Corak pon sgt menarik dan ada juga corak-corak yg sesuai dibuat sebagai crafter. Bole jenguk page ai di Nawwar Bizz

Moga-moga selepas ini kehidupan kami dipermudahkan dan rezeki dimurahkan. Amin.

Ketika warded bulan akhir bulan January di DEMC


Yang ni kakak kene chicken pox sgt byk.

Kakak dah sembuh adik pula kene.
Antara stok yg ada
Corak bunga

Mari pilih sebelum tailor tutup tempahan :)




12 June 2013

Kisah Angah (Muhammad Amin Fahmi)

Salam.

Hari ini nak share kisah adik ni yg dipanggil angah oleh ahli keluarganya. Angah mengidap kanser. Dah lama follow kisah angah. Bermula dgn luka di punggung yg sgt susah nak sembuh. Alhamdulillah dah makin ok tapi kanser leukemia yg dihidapi sebelum luka tu makin mengganas. Keadaan kanser angah makin byk merebak ke seluruh badan. Dari mula follow kisah angah sampai la ni tak putus-putus doa dititipkan untuk angah semoga dilindungi olehNya. Diberi kesembuhan dan dipermudahkan segala urusan oleh Allah S.W.T.

Hari ini post ini di facebook oleh ayah angah (link : ini) membuatkan gugur air mata ni. Tersentuh hati keibuan yg selama ni cuba ditahan-tahan bila membaca kisah angah. Akhirnya hari ini tak mampu nak menahan air mata dari mengalir. Moga diberi kesembuhan kepadamu angah. Moga diberi kesihatan yang baik-baik untukmu angah. Moga diangkat segala derita dan penyakit dari tubuh badan mu, angah. Amin ya rabbal alamin.

--------------------------------------- UPDATE 10 JULAI 2013 ----------------------------------------------

Pada 24 Jun 2013, adik kecil ini telah pergi menemui Allah S.W.T. Moga rohnya dicucuri rahmat. Syurga untukmu, insyaAllah. Bertabahlah wahai keluarga angah. Disana angah sihat dan menanti ibu bapanya dipintu syurga. 




02 August 2012

Sama-sama membantu meringankan

Salam.

Di ramadhan barakah ini, daku ingin berkongsi kepada rakan2 diluar yg dermawan. Mereka yang menderita dan memerlukan bantuan. Dapat info dari blog kak Moon (sini). Sungguh besar dugaan dihadapinya. Moga penderitaan dan penyakitnya cepat sembuh dan dapat meneruskan hidup seperti biasa. Amin.



Link blog beliau : aliaharyanie.blogspot.com

13 July 2012

Menolong Adik Nur Amira Umairah

Salam.

[Update 18 July 2012]
Baru je call mak adik ini, dpt khabar berita yang mata kanan sudah tak boleh diselamat hanya mata kiri sahaja boleh melihat itu pon terpaksa menggunakan kaca mata berharga RM600. Semoga bayi ini cepat sembuh. Amin. Sesiapa ingin menderwa, ini BSN akaun abg kepada emak anak kecil ini. Badrunsani Bin Mohd Tajuddin, 03100-41-00012708-4.

Terpanggil hati ini utk buat entry khas utk baby kecil Nur Amira Umairah. Kesian lagi dgn ibu bapa baby ini hanya bekerja sebagai penjaga kedai runcit. RM100 pon besar jumlah bagi mereka. Moga anak kecil ini cepat sembuh. Ya Allah, sembuhkanlah anak kecil ini. Angkatlah segala derita dari tubuh badan anak kecil ini ya Allah. Amin.



Ini sedutan dari Sinar Harian

PENDANG – Sepasang suami isteri di Kampung Sungai Baru mukim Air Puteh dekat sini, hanya mampu menanggung kesedihan apabila mengenang nasib anak mereka yang menghidap penyakit Glaucoma apabila kedua matanya terbonjol.

Nur Amira Umairah Mohd Akbal berusia empat bulan dikenal pasti menghidap penyakit itu sejak lahir pada 24 November 2011 di Hospital Sultanah Bahiyah Alor Setar apabila matanya terbonjol dan semakin membengkak.

Ibunya, Zainon Mohd Tajuddin, 20, berkata, kedua mata anaknya terbonjol namun mata kanan anaknya itu dilihat begitu serius apabila mata hitam di bahagian itu bersaiz besar daripada mata kiri.

“Ketika umur tiga bulan, doktor membuat pembedahan, namun ia tidak mampu menstabilkan keadaan bayi apabila tekanan pada kedua mata semakin tinggi sehingga menyebabkan doktor cuba memasang tiup pada mata kanan.

“Keadaan mata kiri selepas pembedahan itu masih lagi tidak diketahui keputusannya sama ada anak saya mampu melihat atau tidak kerana buat masa ini, keadaannya tidak menunjukkan ke arah perubahan positif,” katanya kepada Sinar Harian.

Zinon berkata, penyakit itu menyebabkan anaknya itu sukar untuk membuka mata, terutamanya waktu siang dan keadaan itu turut menyebabkannya sering menangis.

“Saya kasihan dan sedih melihat keadaan bayi saya yang sukar membuka matanya dan terpaksa menanggung kesakitan bonjol mata itu.

Nasibnya belum diketahui lagi sama ada dia mampu melihat atau tidak.

“Bukan sahaja keadaan mata terbonjol, malah saya dimaklumkan telinga kirinya juga mengalami masalah kurang pendengaran dan terdapat ketulan di ovari anak saya,” katanya.

Bapa bayi itu, Mohd Akbal Baharuddin, 23, berkata, disebabkan penyakit itu, dia merayu bantuan daripada mana-mana pihak supaya dapat membantu kos rawatan anaknya yang tinggi kerana perlu mendapatkan rawatan tiga kali setiap bulan di Hospital Kuala Lumpur (HKL).

Katanya, penyakit serius dihadapi anaknya itu menyebabkan dia perlu sentiasa mendapatkan rawatan di hospital terbabit memandangkan tekanan pada mata itu semakin tinggi.

“Doktor kata saya perlu berulang untuk mendapatkan rawatan selalu sehingga anak saya besar menyebabkan saya buntu untuk mendapatkan bantuan rawatan anak saya.

“Setiap kali pembedahan mata, pihak hospital meminta RM100 untuk kos pembedahan sebelah mata, namun kos pemasangan tiup yang dilakukan itu, pihak hospital belum lagi memberitahu bayaran dan saya bimbang bayaran yang dikenakan tinggi.

“Malah, kos tambang dan makan di sana juga tinggi sehingga menyebabkan kami terpaksa berkongsi makan kerana tidak mampu,” katanya.

Mohd Akbal berkata, dia tidak mampu menampung kos rawatan anaknya kerana hanya memperoleh pendapatan sebagai pembantu kedai runcit kurang RM400 sebulan Mana-mana pihak yang ingin membantu boleh menghubungi keluarga ini menerusi talian 017-7509123 atau 013-4756126.


Oleh itu, daku menyeru agar dermawan2 diluar sana sama2 kita membantu anak kecil ini.


23 May 2012

Kembalinya Norma kepada Pencipta Alam

Salam.

Pagi2 ni bila check blog dan nampak post2 mengenai pemergian selamanya arwah Norma ke sisi Pencipta kita dan alam, Alla S.W.T. Masuk blog kak Moon, nampak entri mengenai Norma. 

Al-Fatihah utk arwah Norma. Moga rohnya ditempatkan di kalangan orang2 yg beriman. Amin. Takziah juga untuk Talib dan sekeluarga. Moga tabah menghadapi hari2 yg mendatang. InsyaAllah, apa yg ditentukan olehNya adalah sebaik2nya utk kita.




09 April 2012

Qistina Warded

Salam.

Sekarang bersiaran dari DEMC lagik. Huhuhu... awal2 buat appointment dgn DEMC utk checkup biasa Qistina sempena masuk 18bulan kan kene cucuk dah. 2 hari sebelum appointment Qistina start demam, batuk dan selsema. Tiba2 je sakit. Seminggu sebelum tu asek selsema je. Tapi dah nak sembuh tu terus kene demam lak. Alahai anak.... tak tau la jangkit dari umah BS ke apa. Ya la dah ramai budak kan. Mesti la berjangkit gak. 

Pegi DEMC appointment sabtu pagi. Check2 rupanya kahak jahat dah pon bertapak dalam paru2. Doc bagi option, bole dtg utk amik neb setiap beberapa jam atau bole je nak warded. Asal plan warded utk weekend je. Bila Ahad tu Qistina asek demam panas dan suhu pon tinggi je so extend la lagi sampai ke Isnin. Moga2 anakanda cepat sembuh ya. Sedih hati ibu tengok anak ibu demam macam ni. Skrg dah start antibiotik dan antiviral. Kahak dah pon berkurangan dlm paru2. 

Ibu doakan Qistina cepat sembuh dan membesar dgn lebih sihat. Amin.

 


Nangis sebab tak leh nak nenen. Ibunya nak amik gambo ;)
Majuk suda....
Qistina baru boleh tido. Kalau tak asek batuk je.

25 January 2012

Cerita Menyusu Qistina 15bulan

Salam.

Lama tak update pasal BF kan. Sekarang Qistina dah pon setahun 3 bulan = 15 bulan. Qistina masih lagi menyusu bagai johan. Rasanya dia menyusu makin kuat. Even skrg stok makin susut tapi alhamdulillah masih lagi mencukupi utk dia.

Average Qistina minum sepanjang dok kat umah BS adalah 21oz. Kalau lewat 30minit dah jadi 24oz. Ya jumlah dia minum still sama dari start tinggalkan dia kat BS umur 2 bulan sampai skrg. Walaupun dah start makan mcm2 dan 3kali sehari. Hebatkan...hehe..jgn tanya mcm ne rupa perutnya. Molat okehh molat mcm ball. Hehe..... Alhamdulillah dia berselera utk mkn dan menyusu. Tak susah nak kasi dia mkn. Asal sedap dan bole dimakan semua dia telan. Tinggi dia skrg dah hampir 100cm dan berat 11kg. Ok la kan...kira ideal la tu. Skrg dia dah tak chubby cam dulu2. Kurusss sket hasil cirit birit dulu.

Ok cerita mengenai sesi mengepam. Daku masih mengepam dgn rajin di opis. Tak miss dan tak kurang. Masalah skrg tak boleh nak mengepam di mlm hari. Sebab tu la stok makin susut. Sebab susu yg keluar tak sama byk yg masuk. Huhu... ya Qistina sgt tak suka akan pam. Jika dulu dia just menangis bila daku pam. Skrg makin advance dipukul2 pam tu. Tak jalan gak dia protes sambil hantuk kepala. Best kan? Mcm mane la tak drop susu ibu. Huhu.... mlm2 sgt jarang dah mengepam. Kalo dulu 8 kali sehari/24jam sekarang dah kurang turun ke 5-6 kali sehari mengepam. Paling best dpt pam opis hour je = 4 kali je. Hai hai hai........ skrg ni daku dok berusaha nak suh Qistina tdo nyenyakkkkkk mlm2 hari. Blom berjaya lagi even dah kasi mkn before tdo.

Masalah daku juga, segala jenis milkbooster tak jalan kat badan ni. Tak kira la mkn la vitamin ka pil2 ka, makanan2 yg org kata milkbooster ka...mmg tak jalan. Langsung takde effect. So kerapkan mengepam juga la yg jalan. Masalah utama nak cari masa utk mengepam 2jam sekali amatlah susah. Tempat kije yg kadang2 buatkan daku tak mkn tu punya la kejar masa. Huhu.... dan stress juga adalah penyumbang utama kenapa susu daku drop. Tak pe lah...optimis aje la. Heehuuu... semoga susu ini cukup utk Qistina sehingga umur 2 tahun dan lebih.

Hasil mengepam sehari daku dpt +- 11oz. Mmg sikit..tapi jgn dipandang dgn angka tu. Fikir positive insyaAllah cukup utk Qistina. Hari2 pulun stok at least 6oz sehari. Biasa pagi daku pam utk kasi fresh milk utk Qistina. Dulu bole capai 6oz sekali pam la ni 1oz adalah biasa. Qistina sgt aktif menyusu di waktu mlm. Masih bersyukur sebab Qistina masih ada rezeki utk fully bf sehingga ke 15bulan. Ada 9bulan lagi. InsyaAllah. Doakan agar perjalanan penyusuan Qistina berjalan lancar. Amin. :)







22 January 2012

Cerita Dilanda Musim Sakit

Salam.

Haaa kali ni nak cerita pasal sakit la plak. Asek cerita gumbira kan. Sepanjang cerita gumbira tu ada cerita tak best sket je. Tapi ini semua dugaan Allah kasi. Redha dan terima. Sakit2 ni mengurangkan dosa kita, ya dak?

Mula2 yg start sakit adalah daku. Start 30 November 2011 lagi. Mula2 selsema + demam sket. Hampir 2 minggu selsema tak hilang. Lama2 dpt lak batuk. Alhamdulillah... makin kurang dosa2 aku. Kadang2 ok kadang2 teruk tapi mostly sgt teruk batuk itu. Ditambah lagi musim sejukkkkk ketika tu. Tak lama lepas tu Qistina menyusul hasil dari genting tu. Batuk2 juga tapi alhamdulillah demam dia tak melarat. Batuk pon kurang dan takde kahak.

Lebih kurang sebulan lepas tu, Qistina dah baik sket batuk dia kene demam + cirit birit + muntah2 lak. Huhuhu... time ni mmg daku sedih la.. kurussss anak dara den. Setelah sekian lama dia membesar bagai juara, kali ni dia kalah. Mula2 tu menyusu pon kurang sbb muntah2 kan. Dah daku amik cuti jaga dia. Ya la hati ibu mana la nak tenteram p kije kan dgn anak sakit2. 3 hari lepas tu demam kurang, muntah2 pon takde tapi still cirit. Cirit dia hilang setelah seminggu. Time Qistina cirit tu dia menyusu dgn bykkkkk sgt sampai daku dehydrate. Mula sakit tekak dan daku first time dpt ulser. Huhuhu... sakit ohhh.. La ni baru je sembuh sehari dua ni.

Bila Qistina dah sembuh, si ayah lak menyusul. Demam + batuk2. Huhuhu.... selama daku dan Qistina sakit, dia la dok jaga kami. Masak, kemas dan lain-lain. Terima kasih sayangku. Daku akan ingat jasa mu. Dia demam ai tak coti, tapi dok berjaga gak tgk2 kot2 suhu tinggi. Alhamdulillah 2 hari hilang demam. Tinggal batuk aje.

Sekarang ni, Qistina hanya ada sgt light batuk atau bole kata makin hilang dah. Daku pon kalo rasa gatal tekak p mkn eskrem kompom dpt batuk balik dan en somi lak dah sembuh totally. Alhamdulillah.. syukur kami dpt harungi musim sakit ini dgn jayanya. Apa2 pon semua yg dtg tu hanya lah dugaan kecil sahaja. Ada hikmah disebalik semua ni. :)


Tunggu turn jumpa Doc
Lihat la da kurussss
Qistina hampir sembuh
Slim kan?
Setelah sihat
Mmmm sedapnya tosai


Sekian.

04 January 2012

Doa


Rabbi yassir wala tu'assir. Rabbi tammim bikhair.

Ya Allah, permudahkanlah urusan hambaMu ini. 
Amin.



25 December 2011

Hasil dari Genting

Salam.


Pagi ni bersiaran dgn anak dan bapak still berdengkur. Entry ni entry kesinambungan hasil pergi ke genting minggu lepas. Hasil yg daku dan Qistina dapat adalah demam. Uhuhu.... daku tak pe lagi sebab pegi tu mmg still dok sakit2. Qistina ler... maybe first terasa sejukkkk yg amat ni hasilnya ari isnin kul 3 pagi tu dia demam. Tak le panas sgt tapi still membimbangkan perasaan daku ni.

Amik mc 2 hari. Keadaan Qistina kadang2 ok kadang2 demam makin tinggi. Skrg ni demam dia still ada. Dah start on antibiotik. Mata lak sakit pula. Mane jangkit tak tau la. Jumpa paed dia semalam, dia ckp skrg mmg musim baby2 sakit mata. Aduhhhh mane la dia dpt ni. Cam serik lak nak pegi tempat ramai2 org ni. Batuk pon dia da start jangkit dgn daku. Check semalam alhamdulillah paru2 dia clear.

Qistina, ibu akan jaga baik2 dlm masa cuti ni. Huhu ibu takde cuti so tak le la nak amik cuti melainkan MC aje. Bulan ni saja MC dah  berkali2. Segan la plak... uhuhu... ibu doakan Qistina cepat sembuh ya. Amin.

Ya Allah, sembuhkanlah sakit anakku ini. Ampukanlah dosa2 hambaMu ini. Engkau lah Maha Berkuasa dan Maha Pengasih. Amin.



15 October 2011

Broncho kembali menyerang :(

Salam.

Dah lama Qistina tak sakit2, sejak awal Selesa gitu Qistina start batuk2 kecil lama2 jadi batuk besaran sampai tercungap2 dia tak leh nak bernafas sgt. Hari Khamis daku MC utk Qistina. Pagi tu decide nak g DEMC tapi en somi ckp nak pegi U**A. Daku bukan hapa Qistina dpt treatment dia dari DEMC kan so mesti la doc tau history dia dan apa patut buat kan. Ni dia dpt ubat salbutamol + ubat lelah? WTH.. Qistina tak lelah pon terus kasi ubat lelah?? Hati daku ni gundah gulana la nak kasi ka tak ubat tu. Then terus tanya doc yg incharge dia ritu. Doc tu ckp tak yah kasi pon ubat lelah tu. So ari Jumaat tu da tak kasi.

Ari jumaat aku kije. Ptg balik amik Qistina tgk batuk dia makin serius. Bernafas pon sgt susah. Minum susu pon payah yg amat. Doc suh dtg esoknya tapi aku tak leh tahan la tgk anak tak bermaya cam tu. Nafas pon susah. Risau yg amat. Terus mlm tu p DEMC. Nasib diorg bukak sampai kul 9 ritu. Alhamdulillah... doc yg incharge Qistina takde tapi check doc lain. Pon sama je pendapat mereka tak yah kasi ubat lelah tu. Tapi Qistina kene admitted la sebab payah sgt nak breathing. Amik neb 3 jam sekali. Mlm tu baru dia bole tdo. Itu pon lepas 3 kali neb. Nangis2 daku mlm tu. Sedih sgt tgk anak camtu. Huhu... selama ni asek senyum dan gurau kali ni senyum pon tak siap nangis sebab tak tahan tak leh bernafas + batuk tak henti2.

Paling best, aku dpt call dari **** marah2 aku ckp nape bawak anak aku p spital. Patut biarkan dia sembuh sendiri je. Aku rasa nak marah gila tapi pk aku tak leh nak marahkan dia aku wat dekkk je. Aku terangkan elok2 lagi. Ubat yg DEMC kasi ni bukan ubat lelah. Dia just kasi nak suh lung Qistina tu clear kahak. Dibiarkan bole melarat ke pneumonia. Lagi bahaya! Skrg kita mencegah bukannya nak kasi melarat dan doctor jarang yg kasi ubat yg membuatkan kita lagi melarat! Waaaaaa sakitnya jiwa dah la susah ati anak sakit bole plak nak marah2. Nak je drop phone. Sabar lagiiii sabarrr... setan pon dok hembus api kemarahan neh... Kalo lagi melarat nak ke dia jaga Qistina. Kalo apa2 jadi nak ke dia tanggungjawab?

En somi lak p company trip jumaat pagi tu bertolak ke terengganu. Dah call nak cancel pegi tapi macam2 ugutan dia dpt. Nnt esok2 mcm2 hal la itu la ini la. Apa punya kompeni la. Anak sakit pon bole paksa pegi lagi. Cam CELAKA la.!!! Serius aku benci dgn majikan yg bengong camni! Kebajikan bukan nak jaga sgt pon. Dah tu en somi ckp pehni kompom dia tak join da kompeni trip thn2 depan. Bukan pegi dpt apa2 pon. Pegi berlelah je. Mmg aku emotionally tak stabil semalam due to this kind of things happened. Dah en somi pon kene marah sbb berkeras nak pegi ke U**A tu.

Skrg Qistina da makin ok tapi nafas dia still lagi berbunyi2. Masih agak tersekat2 blocked dek hingus. Harini menyusu da makin ok. Alhamdulillah.. part tu paling suka. Ya la... ibu mane tak risau kan tgk anak tak berapa nak menyusu dan mkn ni. First time Qistina meragam camtu. Huhu...nangis2 ibu tau. :( Semoga Qistina cepat sembuh ya nak. Boleh praktis jln byk2. Hehe....

p/s :: Ibu berhutang entry birthday utk Qistina. Bila la nak wat karangan. :)


21 September 2011

Perjalanan Penyusuan Tatkala Qistina 11 Bulan

Salam.

Meh sini nak cerita pasal my breastfeeding journey takat ni. Alhamdulillah masih ada rezeki Qistina walaupun drop agak teruk start kita berpuasa. Sampai skrg masih lagi struggle utk up kan balik volume susu tapi dgn dugaan N luka akibat terkena cakar manja Qistina. Ya masih tak sembuh da dekat sebulan. Semalam makin parah tiap kali pam mesti kuar darah. Apa lagi marmet la jawabnya. Naseb sempat belaja dulu. Hehe...

Ok. Dulu tiap kali pam mesti dpt at least 4oz. La ni nak dpt 4oz ya Allah bercinta da.. huhu... skrg rata2 3oz per session. Mane nak cukup. Qistina minum purata 24oz sehari. Daku dpt pam 5x3oz=15oz aje. Mmg selebihnya top up dgn frozen EBM. Nasib dulu dok pulun kumpul stok. La ni stok2 itu masih lagi menjadi penyelamat. Kalo dulu, bila susu drop daku buat intensive pumping. Amik cuti 1 hari, Qistina anta ke BS then aku pam every 2 hour. Keesokkannya alhamdulillah berhasil. Tapi kini sebabkan cuti nan hado terpaksa la buat2 tahan hati. Regular pump mcm biasa, minum extra luar biasa dan mkn pon extra luar biasa juga. Amik masa jugak la. Then mlm2 pon kene pam juga. Ini satu masalah daku. Skrg amat susah nak bgn sbb sgt la letih. Masak + kije + bf + kemas2 + layan big baby lagi. Huhu... redha aje lah. Daku pon kene rehat gak.

Walau apa pon, mesti jgn putus asa! Nak wat power pumping lak, harap2 sedar lah tgh2 mlm ni. Amin. Jgn lupa juga doa agar perjalanan penyusuan di permudahkan olehNya. Amin. :)




13 September 2011

Susu Ibu Menggelikan??

Salam.

Tajuk tak hengat donia kan? Haaa ini la yg berlaku dlm dunia penyusuan susu ibu. Ada je yg tak reti menghargai anugerah Allah ni dan ckp geliiiiiiii.. Weiiii susu tu bukannya najis sampai nak rasa geli2 ok. Mcm la kami2 yg menyusu ni kasi anak2 tu najis sampai ko terasa geli. Itu fitrah ok. Anugerah tak ternilai dari Allah S.W.T. Kang ckp buta ilmu marah. Reti marah org tapi tak le nak terima balik amarah org lain.

Well daku mmg sentapppppp ok. Lagi2 yg dok ckp geli tu adalah someone relate to me. Mmg la tak amik pusing sgt. Tapi geram tu ada. Takdek pon daku ckp, "geliiii dok minum susu bukan manusia". Main sedap mulut je ek. Dah sedas dua kene balik. Daku siap screen capture lagi kasi bukti. Mari kita sama2 doa agar org2 mcm ini dibukakan pintu hatinya. Semoga mereka ini sedar diri yg ini semua ciptaan Allah.

Toksah la menghina ciptaan Allah. Karang tak pasal2 kene bayaran cash dariNya. Dosa pon dapat.


p/s :: Kepada ibu2 yg tak menyusukan anak dgn susu ibu, jgn anggap entri ini mengkondem kamu. Ini entri sentapan rohani kepada org yg tak reti dan berkata geli kpd daku ini! Daku pon minum gak susu lembu sebelum ni sebelum anak daku alergik dgn susu lembu.







09 August 2011

En Ithnin Sudah Selamat Pulang ke pangkuan keluarga

Salam.

Maaf la ye lambat update mengenai En Ithnin. Beliau sudah pun selamat ditemui setelah 3 hari hilang. Dijumpai di masjid berdekatan dgn rumahnya. Di mana sebelum ini isteri dan rakan2 beliau telah pon mencari di kawasan tersebut. Semoga keluarga mereka bahagia keakhirnya. Amin. :)

Gembira sungguh bila tau kepulangan en Ithnin. Alhamdulillah...


04 August 2011

Missing person || Mohon Bantuan || En. ITHNIN NGADIMAN

Salam.

Rakan2 sekalian jika ada sebarang maklumat atau terjumpa dgn en. Ithnin Ngadiman, tolong sampaikan kepada Sarjan Radha 0126059997 atau Siti Al'Izzah 0133101221 atau mak kepada Siti Al'Izzah 0163743248. Mari kita sama2 sebarkan berita kehilangan ini kepada org ramai. Semoga dpt membantu Siti Al'Izzah dlm mencari suaminya.

Details ::

Siti Al'Izzah bgtau suami beliau hilang ketika hendak mengambil Tafsir Al-Quran di dalam keretanya pada 2 ramadhan jam 3 pagi ketika umat Islam bersiap sedia utk bersahur. Time tu dah 20 minit keluar tapi tak masuk kembali ke rumah, dia check kat luar dan langsung takde kelibat suaminya. Suaminya hilang sehelai sepinggang, tak bawa hp, ic atau wallet dan pintu kereta lak terbuka. Suaminya memakai baju melayu warna merah dan berseluar hitam.





Mari kita sama2 doakan keselamatan ke atas en Ithnin dan selamat pulang ke pangkuan keluarga tercinta. Amin. Ya Allah, bantulah hamba mu itu. Kembalikanlah suami ke pangkuannya dgn keadaan selamat. Amin. Jika rakan2 dpt memberitahu masjid2 berdekatan agar dpt buat solat hajat juga sungguh membantu.

Semoga Siti Al'Izzah dan anak2 tabah menghadapi dugaan di bulan ramadhan. Amin.



p/s : Maaf kalo ayat lintang pukang. Nak cepat tak dpt nak wat karangan.