CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers Lilypie Maternity tickers Daisypath Anniversary tickers
Showing posts with label Mengandung. Show all posts
Showing posts with label Mengandung. Show all posts

09 October 2013

Start Cuti dan Menunggu Masa

Salam.

Esok bermula la daku MC hingga 18hb. Sekarang ni mak buyung nak jalan pon dah tak berapa nak mampu sgt. Kene rehat 4 jam dulu baru bole jalan beberapa meter. Huhu.... mulanya plan nak start MC next week tapi bila dah berjalan pon dah sgt tak larat apa lagi nak buat kerja (walhal takdak kerja pon). Nak pergi ke tempat kerja pon rasa tak larat. Hari ini paling terasa so decide pegi klinik nak mintak MC ler. So doktor kasi start esok sampai 18hb. Even due 24hb, minta HR tolak maternity leave atau kalo dpt MC lagi den kasi ler. Tapi rasanya better tolak maternity leave aje la. Tak kosa nak p klinik semata nak mintak MC lagi. Which is hanya 3-4 hari bekerja ja lagi. 

Weekend ni dah nak balik kelate dah. Harapnya dipermudahkan perjalanan dan selamat sampai ke kampung. Minggu depan dah Raya Haji dan takde pon buat korban utk tahun ni. Adik plak nak bernikah hari raya ke-3. Adik lelaki, umur dah 27tahun gedix benor nak kawen. Kasi aje la... majlis reception akan diadakan pada tahun depan. Kenapa tahun depan? Haaa pengantin tau nak kawen je kan tak reti nak cari persediaan dan bergantung kat mak je. Jadik la gitu... omak den kerja lagi dan bulan ni mmg sgt pack utk beliau. Naseb la labu... ;P takpa. Da gedix sgt buat dulu hat wajib. Hehe...

Sekarang ni daku rasa cam dah ada regular contraction tapi rasanya still lambat lagi. Ikutkan pengalaman hat first, mmg sgt lambat nak buka jalan even kene induce. So minggu depan sempat lagi kot. Hahaa.. Harap sgt tak overdue.. seriau benarnya mikirkan sakit induce tu. Sakit dia lagi sharp. La ni sibuk dok cari apa yg patut kene buat utk cepatkan bersalin. Hehe... tapi akan practice bila kat kampung la. Baju bajan tak packing pon lagi. Bila kira-kira balik, den ada kat kampung 3 minggu je pastu balik sini semula. Seminggu ja pantang kat kampung. Uhuhuhu.... to be exact dlm 10 hari je pantang kat kampung. Lagi 50 hari pantang sendiri...tak bestnyaaaaaaaaaaaaaaa... :(



01 October 2013

Czer Scar Checkup

As Salam.

Ahad lepas ada appointment dengan doktor pakar O&G kat hospital kota bharu. Purpose kene check up dgn pakar sebab sebelum ni czer utk lahirkan Qistina. So doktor kk insist suruh p check utk tahu bole tak ai ni bersalin normal lepas ni. Alhamdulillah dah jumpa pakar. Adalah 80% chances utk bersalin normal utk anak ke-2 ni.

Untuk bersalin normal ada risks yg perlu diketahui. Small chances about 0.03% risk czer scar to open while labor jika sakit datang secara natural. Jika induce, risiko tu naik dua kali ganda. Maka doktor pakar kata, untuk kes yg ada czer scar ni, waktu sakit yg bole diberi hanyalah 6-8 jam sahaja. Lebih dari tu kene czer. 

So nak kene la google untuk natural induce selain dari "bantuan" dari en somi kan. Hari tu ada member alam maya dah share pasal natural induce ni. Harap-harap ai tak kene induce la. Sakit oooo... induce ni sakit dia terus sharp. Tak macam yg sakit dtg sendiri ni slow2 progress sakit meningkat so bole la badan prepare utk menahan sakit. Doktor pakar tu sendiri cakap induce mmg sakit tu rasa kuat berbanding hat dtg sakit sendiri. Seriau mikir nak kene induce ni. Dah le tak le overdue sebab GDM tu.

Masa check dgn pakar, kene la scan juga utk pelvis tu semua. Estimate berat si kecik kat dalam ni dah 2.5kg dah. Hat ni mmg percaya la sebab scanner dia sgt baru dan canggih manggih lagi. Hehe... notti plak tu si kecik ni. Asal nak scan je bole p lari-lari ya. Hehe... 

Hari ni masih terasa flat penat balik kelate sehari je terus balik KL semula. Penat gila... pagi sampai terus checkup pastu rehat kejap sgt terus balik KL semula malam tu. Adesssss... semalam mmg amik cuti nak berehat tapi still sakit badan tu ada. Huhu...dah le ada 2 assignment nak kene anto minggu ni. Pingsan................


26 September 2013

Menunggu Masa

AsSalam.


Hari ni genap la 36 minggu kandungan anak ke-2. Harapannya dapat la melahirkan anak ni dgn cara normal dan juga dilancarkan segala urusan dan perjalanan bersalin nanti. InsyaAllah.. amin. :)

Setakat ni estimate berat adalah +-2kg je. Kesnya kene diet sempena ada GDM. Anak ibu sangat aktif dalam perut. Bermain-main dan suka sgt kalo kakak Qistina peluk perut kan..mula la senget-senget ke arah kakak Qistina. Ibu la yg kene tahan sakit tegang perut. Uhuhu..... keluar nanti main la puas-puas dgn kakak Qistina ye. Kali ni ibu perasan anak ibu ni sgt mendengar kata ayah. Tak le ayah sentuh mula aktif bagi respon. Gumbira sangat ayah bila anak bagi respon. 

Barang-barang nak menyambut anak dah siap belaka. Untuk berpantang ibu je blom siap lagi. Kali ni aim produk tanamera. Tapi nak beli loose item. Tak mo la beli set karang jadik macam lepas tak pakai sgt pon. Sampai skrg ada lagi. Barang ibu dan anak dah siap-siap letak dlm beg. Kain sarung tinggal selai dua ja lagi blom jahit. Nak kene siapkan cepat-cepat. Kain sarung yg dulu semua da kene rembat dgn mami. Bawa balik selai je pas pantang Qistina. Ohh lupa pulak nak kene basuh car seat dan baby carrier. Sehari dua lagi la nampaknya. Kene buat slow-slow. Sian en somi semua kerja rumah dia amik alih da.

Kali ni tiap-tiap minggu kene pegi kkia. Selang minggu ni check up perut pastu minggu depan jumpa doktor utk review BSP lak. Penat gak la walaupun bacaan gula takde masalah. Huhu... tak pe lah demi anak, ibu sanggup nak. Minggu lepas dah start kelas utk semester ni. Jadi dah buat keputusan tak ambil cuti khas sebabkan kelas waktu jumaat dan sabtu je. Sambil cuti bersalin ibu study. Bole gak berehat dan tumpukan perhatian untuk belajar. Ada 3 minggu lagi sebelum cuti tengah semester. Lepas tu anak ibu dijangka lahir lagi 4 minggu. Moga dipermudahkan. Amin.

Hujung minggu ni ada check up kat Hospital Kota Bharu. Nak check parut czer dan juga tulang pelvis. Sama ada bole bersalin normal ke tak. Harap-harap la boleh. Lagi pon anak ibu kali ni kecik je. Hehe.... tapi yg tak bestnya sakit badan oooooo ulang alik ni. Sakit badan balik KB 2 minggu lepas baru nak hilang. Uhuhuhu....





10 September 2013

Macam-macam cerita satu entri

Salam.

Lama tak update blog. Alkesah tak leh nak view part write new post kat opis.. Uhuhu... Ni ntah camne bole la plak. Nak update kisah pregnancy ni. Tinggal 6 minggu dan 2 hari lagi nak ke due date. Debor pon ada takot pon ada excited nak dpt baby pon ada. Takot dan debar sebab tau dah rasa sakit macam mane dan nak bertarung nyawa untuk melahirkan anak. Sangat excited nak dapat baby baru...hehee :)

Pagi tadi baru selongkar barang-barang baby yg baru beli. Baju-baju nak kene basuh. Uhuhu.. barangan utk si ibu dlm masa berpantang pon tak beli lagi. Mandian dan ubatan nak letak kat bengkung. Dah le kali ni berpantang kejap je kat kampung. Risau gak ni...memandangkan ada kelas nak tak nak kene la masuk juga. Maybe skip 2 minggu je kelas. Pastu sambung berpantang kat umah sendiri je. Harap-harap semuanya berjalan lancar. Amin.

Setakat ni perkembangan baby bagus.. menendang dgn sangat kuat dan aktif. Orang dok tegur perut nampak kecik dan dah turun. Moga-moga mudahlah nak bersalin nanti. Amin. Kecik kat dalam tak pa, nanti dah keluar ibu kasi susu badan byk-byk kasi bam bam. InsyaAllah :) Ohhh teringat pulak blom beli pam lagi ni. Pam yg ada tu kan dah tenat nazak dikerjakan oleh Qistina. Kali ni pegi beli terus kat retailer medela tu. Huhu...payah aih nak servis hat US diorg tak mo terima. Sedih tau...

Weekend ni balik Kelantan dan ada extra cuti Hari Malaysia. Nak kene p spital jumpa gynae kat hospital besar kota bharu tu. Doktor kat sini insist suh p jumpa gak. Tak tau la bole jumpa terus tak pon suruh tunggu nak beranak baru pegi sana. Disebabkan i ada scar c-sect sebelum ni dan juga ada GDM sebab tu la diorg nak suh check gak dan doc sana kene nasihat bole ke tak option utk normal. Hmmm..... tengok je la nnt camne. Harap-harap takde la kene lama menunggu. Jenuh duduk je. Dah le balik pon kejap je. Sabtu petang baru bertolak pas kelas. Isnin nak kene balik dah. Aiseh... blom berlaku lagi dah terbayang-bayang kepenatan tu. Balik time raya tu pon rasa sakit tak le nak bangun :(

Cerita pasal bakal jadi kakak plak. Malam-malam tido still bawah ketiak ibu lagi. Parah sungguh.. dah tu nak berpeluk ja. Manja makin menjadi-jadi. Layankan aje sementara boleh ni. Kadang-kadang bangun nak cium perut. Ehehe...suwit ja rasa. Moga jadi kakak yg baik dan bole membimbing adik-adik (ehhh) amin... Mode princess dia masih lagi aktif cuma dia dah pandai busan asek tgk citer sama so dia dok explore education game yg ada. Bila tanya itu apa, dia pandai buat sound effect ja tapi tak tau apa nama. Ekekeke... ni part ibu dan ayah kene terangkan dan ajarkan lagi ni. 

Bulan depan, 2hb genaplah kakak Qistina 3 tahun dan maybe tiada sambutan meriah hanya dengan famili kecik kami je. Tahun depan hajatnya nak masukkan ke tadika playground gitu. Belajar sambil bermain dan juga yg penting Islamic. Cari-cari kat sini jumpa littlecaliph mentari dekat je dgn rumah. Masalahnya bertempat di kedai. Hat ni den tak berkenan. Kalo bole mau jenis rumah. Luas dan byk mende bole explore. Naseb bagitau babysitter dia pasal ni. Ada satu tadika jenis Islamic dekat-dekat area perumahan. Bole la nak p survey.

pssttttt... ada mende baru dlm keluarga kecik kami. Hehehe.... permintaan dari en suami yg nak si isteri belajar mende ni. Turutkan aje la.... nnt ada hasil bole la nak tunjuk. Skill budak baru belajo. Ekeke.... :)



12 August 2013

Selamat Hari Raya Aidilfitri 2013

Salam.

Raya ke-5 baru update blog untuk hari raya. Hari ini dah start kerja tapi MC sebab cirit birit yg kene sebelum raya lagi. Apa pon selamat hari raya maaf zahir dan batin utk family dan rakan taulan. Mesti raya korang semua meriah kan? Ai raya tahun ni kepenatan yg amat. Biasa la bila berbadan dua ni. Balik kampung pon dah berbelas jam dalam kereta. Nak balik dgn flight kesian kat en somi lak. Drive balik sorang-sorang lak nanti.

Balik raya ni dapat la merasa beberapa makanan masakan kelantan yg best-best. Hehe... cuma still kontrol carbo tu. Kat sana kan kebanyakan makanan manis-manis. Memang bole cuit sesikit aje la. Kang melambong naik tinggi gula ai. Ekeke... Tahun ni giliran raya kat umah mak. Banyak tempah dari buat sendiri. Yang buat byk lauk pauk je. Gulai ayam, gulai kuning ikan tongkol dan kuah satay. Tu memang menu wajib kat umah tiap-tiap tahun. Umah MIL mcm biasa mmg takde masak apa-apa. MIL dari dulu mmg takde buat apa-apa. Kami laki bini biasa bawa balik biskut dan kerepek raya aje mcm biasa.

Raya pertama, lepas solat sunat raya pergi ziarah kubur arwah Che. Dah 3 tahun tak jejak kaki kes bergegas kene ulang alik. Raya kali ni dpt pergi. Alhamdulillah... lepas tu p beraya umah mak-mak sedara yg memang sgt dekat dgn kubur arwah Che. Dah selesai beraya baru la p beraya umah MIL. Rancangan asal umah MIL raya ke-2 tapi mengenangkan permintaannya nak gak kami dtg, kami pegi juga. Plan raya ke-3 dah nak balik KL.Since raya pertama dah separuh hari kat MIL dan raya ke-2 pon disitu, kami postpone la plan nak balik KL ke ari ahad, raya ke-4. Raya ke-3 tu beraya dgn mak ai ler. Cian kat dia. Sob sob....

Sekarang bersiaran di KL di hari raya ke-5. Gambo raya tak berapa nak ada. :(



31 July 2013

Scan 4D si Kecik Dalam Rahim Ibu

Salam.

Entry panjang berkala kali ini. :)

Hari isnin lepas adalah hari pertama puasa den berlobang. Disebabkan kepenatan / tak larat melanda. Maybe sebab aktiviti sopping last minit hari sabtu dan ahad tu. Walaupun tak sampai satu hari pon still effect pada badan amat terasa. Decide nak amik MC je la. Pegi la ke UMRA alang2 nak jumpa doktor kan better p scan si kecik dalam ni terus.

Ibu p scan sekali jer kat swasta lepas tu scan kat klinik kesihatan jer. Memang tak nampak jelas pon anak ibu ni. Kali ni nak p scan detail 4D terus la. Lagi pon dah masuk 27minggu 4 hari. Extra minggu lepas tu mmg payah la nak scan. Tak nampak sgt dah. Biasa kan baby masuk trimester ke-3, peringkat mengumpul lelemak dan membina isi badan berkembang pesat. Esok ni officially masuk trimester ke-3 dah. Huhu.. tak lama lagi akan melalui process labor.

Sampai pagi2 tak ramai sgt org. Kebetulan sebelum ni memang ada call UMRA utk scan detail tapi weekend penuh. Diorg offer Isnin tu tapi den sombong tamao sebab kene cuti. Naseb bole walk in. Hehe.. ada hikmah gak sakit2 ni. Dapat tgk anak ibu. Sebelum scan tu kene check urine dan timbang berat badan. Tang berat badan agak merisaukan den sebab den hilang 3KG sepanjang puasa ni. Dah le waktu 3 bulan pertama tu turun 4KG, gain balik dlm 2.5KG ni lost balik 3KG. Hmmm.... apa pon alhamdulillah si kecik dlm ni membesar dgn jayanya. Ibu je la makin keding. Huhu... Berat ibu sekarang 49KG. Estimated berat si kecik 1.2KG. Patut la ayah asek dok ckp muka ibu makin kecik dah.. Nak camne kene kontrol carbs utk kontrol kencing manis. Nasib on diet jer tak on insulin. Alhamdulillah result BSP sentiasa under kontrol.

Okeh cerita si kecik lak. Masa scan badan panjang normal, panjang kaki terlebih sket stok tinggi gak insyaAllah. Jantung dan anggota badan semua normal. Syukur sgt sebab kes p buat X-ray pastu 2 minggu tu dpt tau result den ngandung. Memang risau juga dihati ini. Tang nak scan muka paling byk drama. Haih dlm perut pon dah pandai bermain-main! Masa sonographer tu nak scan muka bole dia p lindung dgn tangan. Dok hisap jari la, dok menguap la, dok minum air ketuban tu la. Muka lak ke tepi abes. Memang tak leh nak tgk full face. Bila p scan tempat lain boleh lak dia alihkan tgn tu. Bila nak scan lagi sekali kat muka dia lindung balik muka tu. Saboooo la anak oi. Hehe... dapat la tgk sipi2 pon jadi la... Ibu tak kesah sgt. Asalkan anak sempurna sifat dah syukur sangat.

Bab gender lak, ai dah announce kat pesbuk dan ig. Hehe.... dari scan tu nampak macam perempuan. Jika keluar lain dari yg di scan tu, tak leh nak kata apa la kan. Kita just buat check dgn teknologi buatan manusia. Allah S.W.T juga yg berkuasa dan maha mengetahui :)

p/s : kakak Qistina ada kawan la kalo betul adik dia ni perempuan.




19 July 2013

10 Ramadhan Pertama Dah

Salam.

Pejam celik dah masuk 10 hari pertama ramadhan dah. Alhamdulillah diizinkan Allah S.W.T untuk berpuasa sepenuhnya. Belum tinggal pon lagi. Walaupun kadang-kadang terlampau letih masih lagi bertahan. Syukur... Semalam baru kali pertama tapau makanan untuk berbuka. Sebelum ini en suami akan menjadi chef. Lauk pauk simple pon dah syukur. Ada gak rezeki untuk berbuka puasa. :) Terima kasih ya en suami. Kadang-kadang kalo larat ai turun sekali memasak mane patut. En suami takat ni request nak makan puding laici. Blom tertunai lagi. Moga ada kudrat nak membuatnya. Sebelum ni en suami mengidam nak cek mek molek. Buat la kami laki bini. Rasa dah ok.. rupa je tak comel mane. Dah selamat dalam perut :) Sebab rupa tak seberapa memang tak amik gambo ler. Hehe...

10 ramadhan ke-dua ni dikatakan 10 hari untuk pengampunan.. mari kita ambil kesempatan ini memohon ampun dosa-dosa yang telah kita lakukan. Perancangan untuk minggu ni nak start buat biskut raya. Buat hat simple-simple jer. Mulakan dengan cornflake madu dulu ;)



10 July 2013

Ahlan Wasahlan ya Ramadhan

Salam.

Selamat menyambut bulan ramadhan al-mubarak kepada rakan-rakan dan keluarga yg menyambut bulan yg mulia ini. Moga kita mengambil kesempatan ke atas bulan mulia ini dgn memperbanyakkan amal dan ibadah kepadaNya. Puasa ini mesti la bersederhana ya. Bukan berlebihan dalam menu makanan untuk berbuka. 

Dibulan ramadhan, kita berpuasa bukan sahaja menahan dari makan dan minum, tapi menahan rasa amarah, nafsu dan lain-lain juga. Berpuasa mengajar erti bersabar dan bersederhana dalam serba serbi. InsyaAllah nasihat untuk diri sendiri juga ni. :)

Ramadhan kali ini, kali ke-2 berpuasa dalam keadaan sarat mengandung. Sekarang dah masuk 25 weeks, agak mengah dan selalu je rasa heart burn. Harap-harap, dapat berpuasa penuh. Amin. :) Masa mengandungkan Qistina, berlobang 5 hari terakhir disebabkan demam. Moga puasa kali ini, tiada masalah untuk menghadapinya. Amin.. lagi sekali. Hehe... Oh ya, kali ini en suami kene la masak-masak macam biasa ya. Ai bole tolong serba sedikit ja. Mengah dan penat pregnancy kali ini mmg taking it's toll! Huhu....

Salam ramadhan kalian :)



05 June 2013

20 weeks

As Salam.

Lama tak update. Huhu... cik M dtg melanda. Preggy kali ni agak penat + sakitnya extra berbanding first preggy. Alhamdulillah morning sickness dah berkurangan. Dah sgt jarang muntah-muntah just still rasa loya je la. Apa pon bersyukur gak. Kembali bertenaga sedikit. Sedikit tu pon dah bersyukur sgt. Kalo tak nak solat pon nak mintak en somi tlg amikkan wudhu. Ohooooo......

Kali ni preggy byk sgt craving. Tak mcm kakak Qistina, takde nafsu langsung nak mkn apa2. Telan je semua yg bole mkn. Craving pon still tak mkn byk. Tak leh nak telan sgt. Huhu.... Awal-awal dah turun 4kg dlm masa 3 bulan pertama. Ni baru naik 1 kg balik. Harap naik tak byk sgt la. Senang sket nak turunkan berat. Ekeke... Tapi yg tak bestnya GDM detect awal. Tinggi lak tu 9.9 selepas minum air gula. Itu pon lepas amik darah lepas minum terus muntah. Adoiiii...skrg on BSP every two weeks. Next BSP esok ni.. Lusa nak kene jumpa doktor. Dua minggu sekali jumpa doktor. Haih... tak suka ahhhh... sampaila dah nak bersalin rutin mcm tu. :( hmmmm.........

Kali ni preggy suka mende masam-masam, beza dgn hat first suka manis2 je. Boleh minum air masak byk2. Dulu kalo air masak tu minum sikit je mesti muntah. Hehe.... sangat suka mkn seafood. Ayam jarang2 bole sentuh max 1 kali sehari je bole mkn ayam. Itu pon part2 yg tulang belulang je. Kalo ikan ke udang, sotong ok je mkn. Selain tu muka byk kusammmm...yg lain2 tak ketara sgt la. 

Kakak Qistina pulak tiap-tiap malam mesti cium adik baby. Gomol-gomol perut ibu dia. Huhuhu... dan masih lagi menyusu. Alhamdulillah..walaupun ada terasa pedih-pedih. Kalo tak tahan tu pujuk-pujuk dia ckp ibu sakit. Kejap la dia merajuk pastu dia paham. Very good girl. Skrg sgt manja dgn ayah dia. Hehe... tau ibu dia tak berapa larat nak melayan karenah. Nanti bila ibu masuk ward tak de la terasa sgt kan. Kakak Qistina dah sgt petah even kadang-kadang german dia terkeluar jugak. Hehe... suka gak layan borak dia. Macam dah besar je nak borak cam org tua. Siap tanya kalo ada ibu ayah borak-borak sket mula la sibuk nak tau citer apa. Berat pon makin bertambah selera pon macam-macam nak mkn. Dia pulak terlebih craving. Asal tgk iklan makanan je nak...tu nak ini nak. Hehe.... 

Semalam dah print senarai barang yg diperlukan. Ada la sedikit lagi nak kene beli. Ada barang-barang nak kene basuh lagi. Huhuhu.... byk nak kene buat. Dah basuk simpan masuk plastik siap-siap. Takde la habuk nak berkumpul. Ada 5 bulan termasuk bulan ni utk prepare barang-barang baby. Next entry nanti letak le senarai barang ibu dan baby. Dah la tak berapa larat nak berjalan ni. Kali baby bump ketara sgt. Ye la... buncit before preggy. Waakakaka... dah preggy ni bertambah-tambah kemuncitan. Boleh lak en somi ckp, kalo tak tau preggy mmg saspek moncit. Uhuk uhuk....  

Esok genap la kandungan masuk 20 minggu. Ada lagi 20 minggu to go. Excited, serems semua perasaan pon ada la. Tendangan si kecik kat dalam ni pon makin kuat. Bila scan tumbesaran sejajar dgn edd. Moga dipermudahkan urusan bersalin kali ni. Cita-cita nak bersalin normal biarlah dapat ditunaikan. Amin. :)


27 March 2013

Triple Happiness

Salam.

--------------- ENTRY TERTANGGUH ---------------


Ehem2... Ado perkhabaran gumbira... Yeayyyy Alhamdulillah daku bakal menimang cahaya mata ke-2. Hehe....Alhamdulillah dimurahkan rezeki anak. Yang tak best lak time tau preggy tu la start demam + batuk + selsema. Complete package..3 minggu baru la beransur sembuh.

Tak pa redha... Sakit ni adalah utk menggugurkan dosa² yg dah kita lakukan. Alhamdulillah.. Harapan agar pregnant kali ni tak mabuk super dasyat time pregnant kan Qistina. In shaa Allah.. Amin. Nampaknya bule start verangan barangan apa nak dibeli. Hehe...

Moga daku dapat teruskan pelajaran serta kerja ini dgn jayanya. Amin. Doakan daku ya kawan2... Dalam hati ada risau tapi tawakkal. En somi mmg taknak tangguh dah nak anak second ni.

------------------------------ UPDATE ---------------------------------


Scan kat bawah ni baru lima minggu. Nampak kantung je la dulu. Dijangka bersalin 24 hb October 2013. Sekarang dah masuk 9 minggu tapi tak pergi lagi utk second checkup. Tak jumpa lagi tempat yg buat antenatal checkup bukak hari ahad or malam hari.

Bab alahan, kat atas dah doa awal² kalo boleh tamao la mabuk super teruk tu kan. Tapi ketentuan Illahi, tetap lah mabuk super dasyat. Hari² muntah, tak lalu makan atau minum. Badan lemau dan sentiasa loya. Uwaaaaaaaaaaaaa nak nanges dahhh... Berat makin hari makin turun dan paling tak best sgt effect pada pelajaran dan pekerjaan den. Errrrmmmmmmmmmmmmm... :(

Moga baby kecik dalam perut tak de effect apa² ya. Doktor cakap, kalo kuat kita morning sickness tu menandakan anak dalam tu sihat dan kuat. In shaa Allah. :)

Semoga semuanya berjalan lancar masa hadapan. Amin.