CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers Lilypie Maternity tickers Daisypath Anniversary tickers
Showing posts with label Ramadhan. Show all posts
Showing posts with label Ramadhan. Show all posts

31 July 2013

Scan 4D si Kecik Dalam Rahim Ibu

Salam.

Entry panjang berkala kali ini. :)

Hari isnin lepas adalah hari pertama puasa den berlobang. Disebabkan kepenatan / tak larat melanda. Maybe sebab aktiviti sopping last minit hari sabtu dan ahad tu. Walaupun tak sampai satu hari pon still effect pada badan amat terasa. Decide nak amik MC je la. Pegi la ke UMRA alang2 nak jumpa doktor kan better p scan si kecik dalam ni terus.

Ibu p scan sekali jer kat swasta lepas tu scan kat klinik kesihatan jer. Memang tak nampak jelas pon anak ibu ni. Kali ni nak p scan detail 4D terus la. Lagi pon dah masuk 27minggu 4 hari. Extra minggu lepas tu mmg payah la nak scan. Tak nampak sgt dah. Biasa kan baby masuk trimester ke-3, peringkat mengumpul lelemak dan membina isi badan berkembang pesat. Esok ni officially masuk trimester ke-3 dah. Huhu.. tak lama lagi akan melalui process labor.

Sampai pagi2 tak ramai sgt org. Kebetulan sebelum ni memang ada call UMRA utk scan detail tapi weekend penuh. Diorg offer Isnin tu tapi den sombong tamao sebab kene cuti. Naseb bole walk in. Hehe.. ada hikmah gak sakit2 ni. Dapat tgk anak ibu. Sebelum scan tu kene check urine dan timbang berat badan. Tang berat badan agak merisaukan den sebab den hilang 3KG sepanjang puasa ni. Dah le waktu 3 bulan pertama tu turun 4KG, gain balik dlm 2.5KG ni lost balik 3KG. Hmmm.... apa pon alhamdulillah si kecik dlm ni membesar dgn jayanya. Ibu je la makin keding. Huhu... Berat ibu sekarang 49KG. Estimated berat si kecik 1.2KG. Patut la ayah asek dok ckp muka ibu makin kecik dah.. Nak camne kene kontrol carbs utk kontrol kencing manis. Nasib on diet jer tak on insulin. Alhamdulillah result BSP sentiasa under kontrol.

Okeh cerita si kecik lak. Masa scan badan panjang normal, panjang kaki terlebih sket stok tinggi gak insyaAllah. Jantung dan anggota badan semua normal. Syukur sgt sebab kes p buat X-ray pastu 2 minggu tu dpt tau result den ngandung. Memang risau juga dihati ini. Tang nak scan muka paling byk drama. Haih dlm perut pon dah pandai bermain-main! Masa sonographer tu nak scan muka bole dia p lindung dgn tangan. Dok hisap jari la, dok menguap la, dok minum air ketuban tu la. Muka lak ke tepi abes. Memang tak leh nak tgk full face. Bila p scan tempat lain boleh lak dia alihkan tgn tu. Bila nak scan lagi sekali kat muka dia lindung balik muka tu. Saboooo la anak oi. Hehe... dapat la tgk sipi2 pon jadi la... Ibu tak kesah sgt. Asalkan anak sempurna sifat dah syukur sangat.

Bab gender lak, ai dah announce kat pesbuk dan ig. Hehe.... dari scan tu nampak macam perempuan. Jika keluar lain dari yg di scan tu, tak leh nak kata apa la kan. Kita just buat check dgn teknologi buatan manusia. Allah S.W.T juga yg berkuasa dan maha mengetahui :)

p/s : kakak Qistina ada kawan la kalo betul adik dia ni perempuan.




10 July 2013

Ahlan Wasahlan ya Ramadhan

Salam.

Selamat menyambut bulan ramadhan al-mubarak kepada rakan-rakan dan keluarga yg menyambut bulan yg mulia ini. Moga kita mengambil kesempatan ke atas bulan mulia ini dgn memperbanyakkan amal dan ibadah kepadaNya. Puasa ini mesti la bersederhana ya. Bukan berlebihan dalam menu makanan untuk berbuka. 

Dibulan ramadhan, kita berpuasa bukan sahaja menahan dari makan dan minum, tapi menahan rasa amarah, nafsu dan lain-lain juga. Berpuasa mengajar erti bersabar dan bersederhana dalam serba serbi. InsyaAllah nasihat untuk diri sendiri juga ni. :)

Ramadhan kali ini, kali ke-2 berpuasa dalam keadaan sarat mengandung. Sekarang dah masuk 25 weeks, agak mengah dan selalu je rasa heart burn. Harap-harap, dapat berpuasa penuh. Amin. :) Masa mengandungkan Qistina, berlobang 5 hari terakhir disebabkan demam. Moga puasa kali ini, tiada masalah untuk menghadapinya. Amin.. lagi sekali. Hehe... Oh ya, kali ini en suami kene la masak-masak macam biasa ya. Ai bole tolong serba sedikit ja. Mengah dan penat pregnancy kali ini mmg taking it's toll! Huhu....

Salam ramadhan kalian :)



01 August 2011

Salam Ramadhan Al-Mubarak

Salam.

Selamat menyambut ramadhan al-mubarak kpd rakan2 dan umat Islam yg menyambut ramadhan. Semoga ramadhan kali ini kita manfaat sepenuhnya. Segala setan dah kene ikat. So harap2 daku tak malas dlm menambah pahala dibulan mulia ini. :)

Tahun lepas daku dpt merasa berpuasa dlm keadaan mengandung. Tahun ni pula berpuasa dlm keadaan menyusukan Qistina. Time pregnant Qistina thn lepas, puasa takde masalah besar bagi daku. Tapi tinggal la jugak 5hari sebab demam bila dah nak raya. Hari raya tu sembuh. Ajaib! Hehe... tapi daku demam 3 hari tinggal puasa. Lagi 2 hari sebabkan daku gastrik. Hehe... Harap2 kali ini takde masalah juga hendaknya. Amin. Tapi time daku mengganti puasa itu amatlah jerih terasa. Selama 5 hari ganti secara berperingkat. Hehe...takut tak tahan sebenarnya.

Mula2 ganti sehari je dulu. Next week lepas tu 2 hari berturut. Lepas tu terus demam. Hmmm ini jangkit dari org terdekat. Huhu.... sampai skrg sakit2 gitu2. Time tak sakit, susu takde pon drop. Pastu tu gap seminggu, then ganti lagi 2 hari time demam. Kali ni susu drop walaupun takde amik ubat. Amik vit C je. Nak mkn oren tak dapek nnt Qistina ciriti lak. So agak struggle gak le utk top up susu tu. Walaupun ada stok susu dari bulan 2 lagi, tapi tak mo la bergantung sgt. Harap2 sebulan ni takde la drop sgt. Mlm2 kene ngepam lagi bersungguh2!!

Baca2 tips2 dari ibu2 menyusu yg lain2 diorg kata sahur dan buka kena MAKAN! ok ini mmg tak le tinggal la kan. Pastu mlm2 kalo terbangun tu wajib minum air bergelen2. Tang ini agak susah den nak buat. Sebab asal terjaga sekejap je Qistina pon jaga sama. Baru je terjengket nak p minum air, dia pon nak minum sama! Tapi nak susu le... huhuhu... kalo ada botol air yg ada straw panjang bole la rekomen ya. Minum sambil tdo!. hahaha... Pastu kan mkn kurma byk2. At least 7 biji. Hmmm... pagi tadi telan 5 biji pon rasa manissssssssssssssssssssssssssnya. Huhu... susu kompom tak le minum kan. Ermmm.... ingat nak beli soya la. Buat soya kurma. Ok gak kan? Hehe...

Oh ya, pagi ramadhan ni disambut dgn kejadian Qistina jatuh katil!! Mende palingggg cuba dielakkan. Huhuu...harap2 dia takde apa2. Rasanya rini daku balik awal kot. Balik naik bus la. Risau dihati blom hilang. Dah check sume, lebam ke apa ke takde. Takat ni, aku call BS dia ckp Qistina ok je. Takde la muntah ke tak aktif ke. Hmmm.... harap2nya la. Amin. Sampai skrg daku masih lagi risau yg amat. :(