CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers Lilypie Maternity tickers Daisypath Anniversary tickers
Showing posts with label Qistina. Show all posts
Showing posts with label Qistina. Show all posts

26 March 2014

One hectic month! Phewww...

As Salam.

Lama benar blog ni bersawang. Ampunnnn mmg sgt tak sempat. Bermula dengan tahun baru anak sulung masuk tadika tapiiiii part paling mencabar bila ada ibubapa yg amik mudah pasal kesihatan anak-anak. Dihantar juga anak yg sakit. Sungguh kasihan anak yg sakit dipaksa hantar ke sekolah. Bila deme sendiri sakit pandai lak nak MC bagai. Tahu sakit tak larat pegi kije. Anak-anak pon gitu la. Mesti la diorg pon tak larat. Nak kene berehat. Dah pulak berjangkit kat budak-budak lain termasuk la anak ai. Hangen tak hangen. Sampai warded berminggu. Dah satu family jatuh sakit. Dugaan sungguh. Bila anak-anak duk sakit den fikir-fikir.. berenti je la kije jaga anak fokus belajar. 

Alhamdulillah berenti la den.. kiki... Qistina lak lepas warded 2 minggu masuk sekolah balik tak sampai 2 minggu kene pulak chicken pox. Mak aihhhh...memang superrrr vangang la makpak budak tu..Yang pegi anta jugak tu jumpa dgn aku memang kene tampo kokedai la.. Dah jangkit pula dekat si kecik. Alahai kesian tgk anak-anak sakit tak berenti. Ini baru beransur pulih dua beradik tu. Alhamdulillah.. tapiiiii bulan ni jugak ai start semester baru. Start je penuh assignment kene buat. Huhu... sem lepas agak menurun la den punya pointer. Ye la... byk kot kelas aku tuang. hehe....

Yang paling best aku kene cari kije balik.... -_-'' bermula la pencarian kije lak.. Keputusan cari kije balik bukan sebab en suami aku tapi sebab omak den. Ohh ibu....restu la ai mau jaga anak-anak je. Huhu... disebabkan itu aku juga ada setup bizz kecil-kecilan.. ya... ai mula jual kain-kain japanese cotton yg comel-comel. Kain-kain ni bukan dari vietnam ye. Ini japanese cotton kainnya lagi lembut dan sejuk dari vietnam cotton / english cotton ni. Corak pon sgt menarik dan ada juga corak-corak yg sesuai dibuat sebagai crafter. Bole jenguk page ai di Nawwar Bizz

Moga-moga selepas ini kehidupan kami dipermudahkan dan rezeki dimurahkan. Amin.

Ketika warded bulan akhir bulan January di DEMC


Yang ni kakak kene chicken pox sgt byk.

Kakak dah sembuh adik pula kene.
Antara stok yg ada
Corak bunga

Mari pilih sebelum tailor tutup tempahan :)




03 October 2013

Happy Birthday Anakanda Qistina

As Salam.

Semalam genap umur 3 tahun anakanda ibu. Hari ini baru sempat nak update. Semalam awal-awal pagi lupo nak snap gambo princess sorang tu. Malam dah balik baru bole snap. Itu pon byk benor sesi air mata tumpah dan drama sebabak. Manja hamat.

Selamat hari lahir yang ke-3 anakanda ibu, Nik Nawwar Qistina. Alhamdulillah membesar dgn sihat dan cerdas. Moga anak ibu membesar menjadi juara dunia dan akhirat. Amin. :) Harapan ibu dan ayah agar Qistina dapat menjadi seseorang yg berguna dan solehah dimasa hadapan. Apa pon cita-cita Qistina, ibu dan ayah pasti akan memberi sokongan untuk mu asalkan tidak melanggar syariat Islam. 

Disebabkan keadaan ibu yang dah sgt sarat ni, tak dapat nak buat kek utk anakanda seperti tahun lepas. Sambutan pon ala kadar sahaja. Sekadar kek utk diraikan bersama dgn kawan-kawan di rumah babysitter. Mujur ada lebih, bole la ibu dan ayah makan dgn anakanda. Hhuhuhu.... tang hadiah lak tahun ni ibu dan ayah awal-awal lagi dah belikan. Satu khemah mainan dan block warna princess utk bermain. Nanti bila ibu dah cergas balik boleh la ibu belikan princess dress utk anakanda yer. Hehe... 

Disebabkan sambutan buat kat umah babysitter dan ibu dgn ayah langsung tak join, takde la gambo-gambo sambutan tu. Qistina pon berpeluh sakan masa ibu amik gambar. Dlm kul 9mlm baru la nak mandi yer. Haaaa ada satu permintaan Qistina yg ibu tunaikan malam tu. Qistina nak susu ibu so ibu pon kasi la. Siap bole pilih nak belah mane lagi tu. Hehe..... lepas ni mmg dah jarang dah ibu nak kasi ye. Qistina pon dah nak jadi kakak dah. Sudah besar pon. Pecah rekod ibu nyusu sampai umur 2 tahun lebih. Qistina lagi advance sampai 3 tahun genap. Ekeke...

Akibatnya mlm tu ibu mengalami contraction sepanjang malam. Ingatkan kalo tak berkurang pagi tadi memang nak kene pegi hospital dah. Mujur makin kurang. Sekarang pon ada lagi cuma BH aje la. Mane la tau adik Qistina nak keluar dekat dgn tarikh kakaknya. :)

Gambar atas umur baru beberapa minit.
Kiri, umur setahun dan kanan 2 tahun

Haaa... makan byk. Gambar dia genap 3 tahun :)

Dah payah benar nak pandang kamera



18 September 2013

Anak Ibu Sayang

Salam.

Hari ini ibu emooooo... huhu.. kesnya sebab cuti 4 hari tu bergolek santai dgn anak. Hari ni start kije ibu emo nak.. Teringat kat Qistina dgn manja dia, keletah dia tu..mane la ibu tak teringat. Pagi ni bangun je terus cium perut ibu pastu peluk muka ibu tekap kat dada. Kekonon ikut aksi ibu bila ibu peluk Qistina letak kat dada. Hehe... mesti terasa kasih sayang nak ibu rasa kasih sayang dia gak tu :D

Semalam dah le kene marah & pukul kakak comel ni. Walaupun tak kuat.. tergugat jugak la emosi ibu. Dah Qistina tak mo pakai seluar kene la marah kan. Lepas tu nangis peluk ibu ketat2.. uhuhu...bergenang ayor mata ibu. Dah dekat 2 minggu lebih Qistina ada syndrome separation anxiety. Tak leh ibu hilang. Kene tinggal kejap pon tak mo. Anak ibu sungguh Qistina ni. Ibu pon sayang sangat kat Qistina. Pon dah jangkit dah separation anxiety dari Qistina. Hehe.... kebetulan rini tak le balik awal. Ayah Qistina ada bowling la pulak. :(



Permintaan Qistina nak berdukung tak dapat ditunaikan pon. Huhu..sedih ibu sebab ibu tak le dukung. Ibu bole peluk-peluk ketat je. Nanti bila ibu bole dukung ibu dukung ye nak. Semoga keakraban ibu dan anak hingga anak ibu membesar dan menjadi seorang ibu pula ya. Amin. :)






10 September 2013

Macam-macam cerita satu entri

Salam.

Lama tak update blog. Alkesah tak leh nak view part write new post kat opis.. Uhuhu... Ni ntah camne bole la plak. Nak update kisah pregnancy ni. Tinggal 6 minggu dan 2 hari lagi nak ke due date. Debor pon ada takot pon ada excited nak dpt baby pon ada. Takot dan debar sebab tau dah rasa sakit macam mane dan nak bertarung nyawa untuk melahirkan anak. Sangat excited nak dapat baby baru...hehee :)

Pagi tadi baru selongkar barang-barang baby yg baru beli. Baju-baju nak kene basuh. Uhuhu.. barangan utk si ibu dlm masa berpantang pon tak beli lagi. Mandian dan ubatan nak letak kat bengkung. Dah le kali ni berpantang kejap je kat kampung. Risau gak ni...memandangkan ada kelas nak tak nak kene la masuk juga. Maybe skip 2 minggu je kelas. Pastu sambung berpantang kat umah sendiri je. Harap-harap semuanya berjalan lancar. Amin.

Setakat ni perkembangan baby bagus.. menendang dgn sangat kuat dan aktif. Orang dok tegur perut nampak kecik dan dah turun. Moga-moga mudahlah nak bersalin nanti. Amin. Kecik kat dalam tak pa, nanti dah keluar ibu kasi susu badan byk-byk kasi bam bam. InsyaAllah :) Ohhh teringat pulak blom beli pam lagi ni. Pam yg ada tu kan dah tenat nazak dikerjakan oleh Qistina. Kali ni pegi beli terus kat retailer medela tu. Huhu...payah aih nak servis hat US diorg tak mo terima. Sedih tau...

Weekend ni balik Kelantan dan ada extra cuti Hari Malaysia. Nak kene p spital jumpa gynae kat hospital besar kota bharu tu. Doktor kat sini insist suh p jumpa gak. Tak tau la bole jumpa terus tak pon suruh tunggu nak beranak baru pegi sana. Disebabkan i ada scar c-sect sebelum ni dan juga ada GDM sebab tu la diorg nak suh check gak dan doc sana kene nasihat bole ke tak option utk normal. Hmmm..... tengok je la nnt camne. Harap-harap takde la kene lama menunggu. Jenuh duduk je. Dah le balik pon kejap je. Sabtu petang baru bertolak pas kelas. Isnin nak kene balik dah. Aiseh... blom berlaku lagi dah terbayang-bayang kepenatan tu. Balik time raya tu pon rasa sakit tak le nak bangun :(

Cerita pasal bakal jadi kakak plak. Malam-malam tido still bawah ketiak ibu lagi. Parah sungguh.. dah tu nak berpeluk ja. Manja makin menjadi-jadi. Layankan aje sementara boleh ni. Kadang-kadang bangun nak cium perut. Ehehe...suwit ja rasa. Moga jadi kakak yg baik dan bole membimbing adik-adik (ehhh) amin... Mode princess dia masih lagi aktif cuma dia dah pandai busan asek tgk citer sama so dia dok explore education game yg ada. Bila tanya itu apa, dia pandai buat sound effect ja tapi tak tau apa nama. Ekekeke... ni part ibu dan ayah kene terangkan dan ajarkan lagi ni. 

Bulan depan, 2hb genaplah kakak Qistina 3 tahun dan maybe tiada sambutan meriah hanya dengan famili kecik kami je. Tahun depan hajatnya nak masukkan ke tadika playground gitu. Belajar sambil bermain dan juga yg penting Islamic. Cari-cari kat sini jumpa littlecaliph mentari dekat je dgn rumah. Masalahnya bertempat di kedai. Hat ni den tak berkenan. Kalo bole mau jenis rumah. Luas dan byk mende bole explore. Naseb bagitau babysitter dia pasal ni. Ada satu tadika jenis Islamic dekat-dekat area perumahan. Bole la nak p survey.

pssttttt... ada mende baru dlm keluarga kecik kami. Hehehe.... permintaan dari en suami yg nak si isteri belajar mende ni. Turutkan aje la.... nnt ada hasil bole la nak tunjuk. Skill budak baru belajo. Ekeke.... :)



25 July 2013

Rindu

Salam.


Ibu rinduuuuuu sangat dgn kakak Qistina. Huhu...walhal hari-hari bersama. Cuma sekarang dah kurang kemampuan untuk melayan keletah dia. Banyak ayahnya yang ambil alih melayan kakak Qistina. Dia pulak makin manja makin pandai makin banyak akal. Hehehe... sekarang sedang kemaruk "kakak cantik" a.k.a princesses tu semua. Baju nak pink aje. Raya kali ni byk baju color pink. Huhu... tunjuk itu ini semua tak berkenan kecuali hat warna pink. Sabor ler anak.





30 January 2013

Potty Training Qistina

Salam.

Akibat kebosanan meh kita post entry banyak². Hehe...

Untuk record sendiri, berjaya men"free" Qistina dari pampers/cloth diapers. Hehe... sgt lah terharu sebab hanya buat pada weekend sahaja. Dan weekend ke-2 Qistina dah berjaya nak bagitau kalau nak poo poo atau kencing. Terharu ibu, nak...

Mula² nak start tu sebenarnya sebab dah tgk Qistina bila kencing jer dia ckp basah. Tanda² dia dah ready nak free diapers tu dah ada. Bila nak start poo poo jer dia akan cakap busuk. Hehe.. comel jer dgr suara anak kecil ckp ni. Start situ dah nekad nak buat potty training utk dia. Kat umah BS dah start umur dia 2 tahun lagi. Tapi on off gitu dan biasalah anak mesti nak tunggu ibu dia jugakan. :)

Umur dia 2 tahun 2 bulan, waktu tu Disember tahun lepas. Weekend yg tak berapa tenang tu ajar dia tak pakai pampers. Memang awal² tu setiap setengah jam tanya dia nak kencing tak? Mesti jawapan dia geleng jer. Pastu biarkan dulu. Tak lama pastu mesti dia akan kencing. Kadang² berjaya bawa dia ke tandas, kadang² tgk je la air berjejeran meleleh. Hehe... kalo dia kencing kat luar ke kat mane² bukan toilet, daku tak marah just bagitau dia lain kali bagitau ibu jika nak kencing. Pastu puji² la anak tu. So dia tak stress sgt dalam process ni.

Sabtu, ahad minggu pertama gitu la rutin tapi nampak makin byk improvement. Minggu kedua tu dah start cakap nak kencing tapi itu lah masalah satu plak. Dia tak nak duduk bawah atau atas toilet bowl jika kencing atau poo poo. Penat tu mmg la.. tapi tak jemu suruh dia duduk. Kebetulan potty seat yg beli tak p amik lagi kat seller. Dan kat umah BS pon dah free diapers kecuali time tido saje. Qistina waktu tido dia tak kencing. Bangun tu barulah dia kencing. Kadang² tengah berlari tu adalah terbabas. Hehe...

Masuk minggu ketiga, tido malam sahaja pakai pampers dan waktu p berjalan². Memang Qistina sgt bersedia utk free diapers dah. Even pegi jalan² dipakaikan pampers tetap la dia request nak kencing dlm toilet. Berjaya naikkan dia ke atas toilet bowl tapi still berdiri. Minggu keempat, potty seat sampai. Alhamdulillah... terus dia nak duduk. Sekarang totally free diapers. Jalan² last weekend yg panjang tu pon takde la pakai pampers. Ibu dia tetap bawak extra baju and pampers just in case. :)

Tahun baru Qistina start dengan pamper-less. Seronok ibu ayah jalan² tak payah bawa beg besar² dah. Semoga anak Ibu, Qistina sukses dalam hidup dunia dan akhirat. Amin. :)


Dah start tak pakai pampers di luar :)


Di rumah mama long. Alamak cekci sket.


Makan² diluar dan free diapers :)

23 November 2012

Selamat Hari Lahir Nik Nawwar Qistina yg ke-2 Tahun ^________^

Salam. (Entry tertunggak lama)

Pada 2 Oktober 2012 jam 3.45 petang tarikh ulang tahun kelahiran anakanda tercinta, Nik Nawwar Qistina. Alhamdulillah anakanda tercinta telah melangkau umur 2 tahun. Ibu sangat-sangat gembira dan bersyukur. Lebih-lebih lagi Ibu dapat Master in BreastFeeding. Alhamdulillah..diizinkan olehNya.

Ibu doakan semoga anak Ibu dipanjangkan umur, dimurahkan rezeki dan diberikan kesihatan yang baik-baik serta membesar menjadi anak yang solehah. Membesar sebagai juara duniawi dan akhirat. Amin ya Rabbal 'Alamin.

Maka genap jugalah perjalanan penyusuan ibu kepada anakanda tercinta. Bersyukur Ibu diberi peluang dan rezeki menyusukan anakanda. Pengalaman yg tak dapat ibu lupakan. Indah sungguh aturan Allah S.W.T. 


Untuk birthday celebration Qistina, kami buat kecil-kecilan sahaja. Mula-mula buat kat rumah babysitter. Lunch time tu sempat la balik tengok jap. Menu kat umah babysitter, meehun goreng, nugget, kek coklat lapis cheese dan air milo kotak. Hehe... malu-malu kucheng Qistina bila time nyanyi lagu birthday. Hehe.. mula dia buat perangai takmo berenggang dengan ibu. Sabar la anak manja oit. Gambar pon tak sempat amik sangat. Ada la rakam video tapi mulut ayahnya tak berenti membebel. Tak nak la post kat sini. Memalukan ai aje. Lepas makan-makan sket, terus la nak balik opis. Macam biasa la anak pasti menangis ingat kita balik amik dia. Hehe....


 Weekend tu pula buat majlis kecil-kecilan utk family. First time buat nasi tomato. Hehe.... Menu hari itu nasi tomato, ayam masak merah dan dalca sayuran. Kek Russian Black & White ai buat utk celebration ni. Dan air sarsi sejuk serta buah-buahan. Alhamdulillah... gumbira tengok Qistina seronok dok bermain. :)

Dan Qistina dapat hadiah ikan emas 4 ekor dari mama long dan pak long dia. Sekarang 2 ekor dah mampus. Sebab apa tak tau. Maybe sebab air tu berbuih so oksigen tak le nak masuk sgt. Huhu... itu dah tukar air tiap-tiap hari tu. Ermmmm..... ntah ler.


Penyusuan lepas Qistina 2 tahun ni, dah tak le nak pam sebab pam rosak dikerjakan Qistina. Huhuhu... nak servis, en somi cakap tak yah la. Nanti beli baru. Huhuhu...sedeynya. So dok marmet je la untuk tak sakit sgt. Siang-siang pon dah kurang menyusu. Tanya babysitter, Qistina ada mintak-mintak susu tak. Jawabnya dah tak meminta susu. Bila org lain menyusu pon dia just tengok jer. Ai plan nak kasi fresh milk kat dia. Nak kasi susu kambeng terasa mahei plak. Tak plan lagi apa yg nak kasi kat dia. Skrg ni just kasi fresh milk sikit-sikit kat dia. Bagus anak ibu, sayang anak ibu. Muahhhh... tapi malam-malam dibantai menyusu sampai ke pagi ler. :)

On her birth day anniversary. :)

Posing sebelum memotong kek

Patut gambar Qistina dan kek tapi abang Hareez mmg suka bergambo. Hehe.. (Ignore je kaki tu)

Birthday Girl and Cake

Acara potong kek. Ibu tak sempat menghias kek. Huhu...

Kek Besday Girl. Russian Black and White.

Lepak santai dgn family. Model Haneef Absyar.

Ikan emas mama long dan ayah long kasi present. Asal 4 ekor tinggal 2 ekor je. T_T



04 September 2012

Qistina 23 Bulan

Salam.


Alhamdulillah Qistina dah masuk 23bulan dan lagi sebulan nak masuk 2 tahun. Masih lagi menyusu susu ibu sepenuhnya. Harap-harap dapatlah PHD nnt dlm breastfeeding. Walaupun pengeluaran dah pon semakin hari semakin menyusut, namun sessi pengepaman masih berjalan (kadang-kadang ada gak skip waktu pam). Bila Qistina dah masuk 2 tahun, hasrat ibu nak menguruskan badan. Weeee hehehehe..... mau exercise pagi-pagi. Biasanya Qistina masih lagi melekap dari malam sampai ke pagi.

Untuk birthday Qistina nanti insyaAllah ada planning utk buat majlis kecil-kecilan. Makan-makan kat umah burung ai aje. Ai ober excited nak buat segala mende sendiri utk majlis nanti walaupun hanya dirai oleh kami bertiga + family or kawan-kawan yg nak dtg. Hehe.... tak sabar ibu tau. :p

Qistina sekarang amat la becok walaupun dgn bahasa jerman dia. Kadang-kadang tu paham gak tapi mostly masih lagi dalam bahasa jerman. Dah pandai mengira walaupun sebutan tak jelas. Suka berlari-lari dan explore tempat baru setelah sejam meninjau keadaan selamat ke tak. Dah banyak imaginasi. Terbaru dia ada baby kecil a.k.a ulat bunyi-bunyi yg panjang tu. Dibawa sampai ke dalam kereta dan diletakkan dalam car seat. Pastu nak tido mesti tidokan "baby" dia dulu. Hahaha.... layan aje la. Tapi part paling lawak suruh ibu yg susukan. Adeiiiiiii...... Hehehe... paling best dah tau kalo tgk cerita part romantik tu mesti dia teruja malu-malu kuchengggg... Gegirl sungguh anak ibu walaupun bergurau kasar :p

Dari segi fizikal lak, dah start DIET okeh. Sangat tembam, makan tanpa henti buat ibu risau. Anak dara mane bole besar-besar sangat. Huhuhu.... dah le sgt tinggi. Rasanya berat dah lebih 15kg kot. Malam-malam terjaga wajib nak makan. Makanan tu wajib la kene sorok. Semalam si ayah lak bole tinggalkan biskut atas meja. Haaaaa...bila terjaga malam kul 2-3 pagi tu, makan dulu biskut berkeping-keping. Dah kembung perut baru sambung tido. Hohohohoho.... ini tabiat wajib dihalang sepenuhnya dari terus berkembang ke makanan lagi berat. Bab pergaulan lak... haaaa ini agak susah sket sebab Qistina agak picky dalam memilih untuk berkawan. Lagi-lagi dgn yg baru jumpa. Ambil masa juga utk dia panaskan enjin tu. Tapi kalo dah start wajib lupa ibu tau. Huhu.... tapiiiii Qistina pantang jumpa baby mesti dia nak cium tanpa henti dan peluk ketat-ketat. Lemas anak org Qistina oooiiii... seremssss ibu tgk Qistina hugs. 

Dengan binatang lak, Qistina sgt penakut dgn binatang atau pergerakan yg secara tiba-tiba. Dia boleh terkejut macam nampak hantu dan meraung sekuatnya. Ermmmmmm.... part ni tak tau dia dapat dari mane (maybe ayahnya) hehe.... 

Apa-apa pon perkembangan Qistina, ibu sangat gembira. Take your time to learn and explore things :) happy learning my dear daughter.




02 August 2012

Qistina 22 Bulan

Salam.

Alhamdulillah masih lagi bernafas di dunia ini. Syukur juga Nik Nawwar Qistina sudah meningkat umur ke 22 bulan dan semakin panjang akal dia. Hehee.... seronok melihat karenah anak2 yg sedang membesar. Qistina masih lagi menyusu susu ibu sepenuhnya dan daku pon masih mengepam di tempat kerja. Cuma dirumah memang dah sentiasa dikosongkan oleh Qistina. Asal dapat dok rilex jap mula la dia dtg mengempeng. Even dok busy pon still dia nak juga. Huhuhu...tak pe ibu turutkan aje. Bila lagi anak nak menyusu, sekaranglah masanya. Dah besar nanti, tak dapat la nak nyusu dok? Hehe...

Hai...
Untuk perkembangan dia, alhamdulillah perkembangan seperti toddler yg lain. Dah start bercakap walaupun guna ayat yg hujung2 saja kadang-kadang ada juga ayat penuh. Hehe.... tapi nak sebut ayah, ibu tu walaupun boleh tapi tetap la dia panggil "MA".... semua mcm tu la. Ayah pon MA, ibu pon MA. Kalau tak faham apa yg dia cuba cakap memang dia akan merajuk. Hehe... tapi mostly apa dia cakap akan beserta dgn aksi sekali. So memang daku akan faham apa dia cuba sampaikan. Suka sangat ajuk cakap kita, orang dewasa. Emosi makin berkembang..dah tahu apa keinginan dan apa baju yg disukai. Nak suruh pakai baju cepat-cepat kene cakap baju tu cantik. Kene puji pujian dulu. Anak perempuan la katakan... ikut sapa la tu. :)

Nom nom...
Bluuueeekkkk
Perkembangan fizikal pula alhamdulillah juga, sihat dan suka beriadah. Bila dia tau macam mane nak memanjat, mula la dok panjat sana sini. Sebelum ni hanya test skill kat tangga jer. Skrg meja la kerusi la.. nasib almari penuh barang kalo tak almari pon dipanjatnya. Dah 2-3 minggu lepas mula melompat.. hehehe... walaupun lompatan kaki tak terangkat, cubaan tu penting. Hehehe..... ibu ayah tukang sorak bila cubaan dibuat. Berat makin meningkat (opkos) sebegitu juga dgn perut semakin kedepan. Haaa tang ni ibu risau. Walaupun makanan dicatu kat rumah BS dia tu tak tau la apa yg dimakan. Memang makin chubby. Lagi lagi kalo weekend, dok dengan daku memang sentiasa makan tapi tetap la sedikit. Memadai dgn dia kenyang saja tapi still sambung bf lepas tu. So takde istilah rehat dari makan dan minum. Ermmmmmm......


Special pose dari Qistina













27 April 2012

Multigrain bread

Salam.

Lama tak update. Hehe..... hujung minggu lepas Qistina ada follow up kat DEMC utk sakit dia baru2 ni. Alhamdulillah makin sihat. Kahak takde.. batuk2 takde dan demam pon takde. Syukur sangat dan hari tu jugak amik cucuk last jab utk pneumococcal... tak demam pon. Hehe... asek dok tunjuk je tempat dia kene cucuk. Kesian tengok... sabar la anak. Untuk kebaikkan. Nanti bulan depan cucuk lagi ye. Kali ni utk jab wajib lak. Patut nak cucuk waktu check up tu. Kebetulan dia sakit lak so postponed la ke bulan depan.

Ok la Ahad lepas buat roti multigrain utk Qistina dan en somi. Sebenarnya ni dah kali ke-2 buat. Ni buat byk2 sket request dari en somi. Suka sangat makan roti. Nak buatnya senang ajo. Roti jenis ni tak gebus ya sebab byk serat dia lebih berat dan cepat kenyang. Gambar tak sempat nak snap sebab asek dok kejar masa je. Huhu...... sempat snap gitu2 jer...

Ini first time buat

Rasa dia sedappppppp... hehe.. resepi amik dari buku yg disambar kat warewolf sale dulu. Berbaloi2 beli. Banyak buku resepi daku rembat. Ada berapa kerat je guna. Hehe.... Kali ke-2 ni daku buat bun utk separuh adunan separuh lagi buat loaf macam yg kat atas tu.. Bun terover masak sket tapi loaf tu ngam2..ngeee.... bakar semua sekali gus tu la jadinya. Hehe.... yang utk ke-2 ni daku ada masukkan flax seed dan rasa dia jadi lebih sedap.


Ini bun overcooked.. rasa tetap sedap


Nak tepek resepi kat sini lak.

Resepi asal : Easy Home Baking oleh Carole Clements

Multi grain bread

Bahan2 (1 loaf)

1/2 sudu kecil yeast
1oz air suhu bilik
35g rolled oat
225ml susu
1 sudu kecil garam
1oz minyak
27.5g gula perang
1 sudu besar madu
1 biji telur dipukul sedikit
15g wheat germ
260g wholemeal flour
210-245g tepung roti

 Cara2
1) Campurkan yeast dengan air, kacau dan biarkan selama 10 minit dan berbuih.
2) Masukkan susu, minyak dan oat kacau biar sebati. Masukkan campuran yeast dan kacau.
3) Kemudian masukkan gula, madu, wheat germ, telur dan wholemeal tepung.  Kacau atau uli sampai menjadi ala2 doh kasar.
4) Alihkan doh ke tempat menguli dan mula uli sambil tambah tepung roti sedikit demi sedikit sampai menjadi doh dan tak melekat di tangan. Adunan ni agak2 dlm 500 gram keseluruhan tepung + wholemeal tepung.
5) Letakkan doh dlm bekas yg dah digris dengan minyak sehingga naik 2 kali ganda dan tutup dengan kain lembap atau cling wrap yg digris dengan minyak juga. Agak2 dalam sejam setengah ke dua jam utk doh naik 2 kali ganda.
6) Selepas naik dua kali ganda, keluarkan doh dan tumbuk2 utk keluarkan angin. Kemudian bentukkan ke bentuk yg digemari dan masukkan ke dlm loaf pan/ pan.
7) Tunggu 45 minit utk doh naik sekali ganda dan bakar dlm oven suhu 190 darjah selama 20 minit.
 




09 April 2012

Qistina Warded

Salam.

Sekarang bersiaran dari DEMC lagik. Huhuhu... awal2 buat appointment dgn DEMC utk checkup biasa Qistina sempena masuk 18bulan kan kene cucuk dah. 2 hari sebelum appointment Qistina start demam, batuk dan selsema. Tiba2 je sakit. Seminggu sebelum tu asek selsema je. Tapi dah nak sembuh tu terus kene demam lak. Alahai anak.... tak tau la jangkit dari umah BS ke apa. Ya la dah ramai budak kan. Mesti la berjangkit gak. 

Pegi DEMC appointment sabtu pagi. Check2 rupanya kahak jahat dah pon bertapak dalam paru2. Doc bagi option, bole dtg utk amik neb setiap beberapa jam atau bole je nak warded. Asal plan warded utk weekend je. Bila Ahad tu Qistina asek demam panas dan suhu pon tinggi je so extend la lagi sampai ke Isnin. Moga2 anakanda cepat sembuh ya. Sedih hati ibu tengok anak ibu demam macam ni. Skrg dah start antibiotik dan antiviral. Kahak dah pon berkurangan dlm paru2. 

Ibu doakan Qistina cepat sembuh dan membesar dgn lebih sihat. Amin.

 


Nangis sebab tak leh nak nenen. Ibunya nak amik gambo ;)
Majuk suda....
Qistina baru boleh tido. Kalau tak asek batuk je.

04 April 2012

Qistina 1 tahun 6 bulan

Salam.

Hehehe.... alhamdulillah dah setahun 6 bulan Qistina pada 2 April 2012. Membesar bagai johan! :) dan masih lagi menyusu dengan jayanya. Alhamdulillah... dapat Master in Breastfeeding. Moga penyusuan dapat diteruskan hingga ke PHD. Ada 6 bulan lagi. Nak kene tempuh waktu berpuasa gak ni. Moga2 dipermudahkan. Amin.

Perkembangan dia.. macam kanak2 lain juga alhamdulillah. Sekarang dah ajar mkn rempah ratus. Kari bagai tu... selera tok sah cakap la. Perut dah sendat still nak mkn lagi tu. Huhu... pasal ni mmg sangat merisaukan. Kene kontrol kalo tak perut tu. Ayorkkkk.... Pantang ada makanan ada atas meja. Laju jer dia nak p makan. Letak bungkusan makanan wajib la kene korek. Kalo kene marah kemain lagi muka tu sedih sgt. Ish ish... kamu buat ibu cairrrrrrr... hehehe... comel je tgk nangis sedih tak le mkn. Kih kih kih.. suka sakat Qistina. Semalam ibu MC. Seharian dok bermain dgn Qistina. Apa lagi amik peluang la kan menyusu tanpa henti. Kalo ibu bangun nangis kan. Kesian dok main sorang2. Pagi ni excited nak bermain dgn kawan2 lak.

Dah sangat faham apa yg ibu dan ayah cakap. Sudah pandai menyuarakan ( dengan bahasa jerman dan badan dia ) apa yg mau. Suka sangat bergurau dan berkawan. Pandai memujuk ibu bila ibu marah. Sudah mau bermain2 dengan ayah. Pandai berdoa utk mkn dan naik kereta. Hehe... sungguh cepat terasa masa berlalu. Baru je terasa seperti baru melahirkan Qistina. Teringat2 ketika Qistina tak tahu apa2. Skrg perkembangan Qistina sgt pantas. Risau ibu lak tak terkejar. Moga Qistina menjadi anak yg baik, hamba ya taat kepada Allah S.W.T dan org yg berguna di masa hadapan. :)