CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers Lilypie Maternity tickers Daisypath Anniversary tickers
Showing posts with label Kehidupan. Show all posts
Showing posts with label Kehidupan. Show all posts

15 July 2014

Ramadhan 2014 dan berpuasa di hospital

Salam Ramadhan.

Hari ini hari ke - 16 berpuasa. Alhamdulillah kita bertemu lagi ramadhan moga-moga ada rezeki utk bertemu ramadhan tahun hadapan. InsyaAllah..amin. 

Last entri daku ada mention nak kene cari kije kan. Alhamdulillah 15 April 2014 start kerja di tempat baru. Skrg masih dlm probation tapiiiii hahaha ada tapi tu lagi. Dalam 3 bulan ni dah bape hari dah cuti. Anak-anak asik tak sihat. Tak berjangkit kat tadika Qistina, jangkit kat umah babysitter. Berputar gitu la. Lepas last entri tu dah 2 kali warded termasuk kali ni. Total warded utk tahun ni je dah 3 kali. Bulan 1, bulan 5 (lepas start kije!) dan hari Ahad lepas (bulan 7). 

Allahuakhbar hati ibu mane la tak sayu tgk anak-anak sakit je. Dalam hati ni mmg takde rasa nak kerja dah. Moga-moga dilembutkan hati emak lihat la cucu perlukan perhatian si ibu. Terasa I'm a very bad mom! Couldn't take care own child and end up they always get sick. Sobbsss sobb... 

Belajar ilmu tinggi-tinggi pon bukan la wajib bekerja pon. Boleh apply ilmu-ilmu dipelajari itu kepada anak-anak. Sungguh kesian kat anak-anak. Hospital mcm rumah ke-2. Drugs dah byk masuk dlm badan. Hmmmm.... guna natural remedy mmg tak jalan bila dah start sakit. Kalau sebelum sakit tu Alhamdulillah ada la juga menjadi. Contoh daku beri black seed honey utk Qistina. Memang jarang jatuh sakit. Tapi itu la masalah pulak dgn en. suami. Dah tgk depan mata anak OK dgn madu tu boleh pula nak tukar ke madu lain. Madu asli dari kampung lah bagai. Nak tunggu amik madu kampung tu satu hal la pula. Bukannya tiap2 minggu balik kampung. Berbulan baru balik. Dah takde stok madu mula la Qistina start sakit. Ya Allah.. berikanlah kesabaran. Lain daku minta lain pula dibelinya. (Urut dada minta kesabaran tinggi).

Kali ini si adik pula yg start sakit dulu. Mula-mula tu daku dan en suami dah bergilir sejak minggu lepas duk amik cuti dan jaga si kecik ni. Hari Khamis pegi check, alhamdulillah kahak takde dlm paru-paru. Dia pon nampak makin ok takde selsema sgt dan batuk. Jumaat hantar la si kecik ke umah bs dan kami bekerja. Amik je haaaaaa makin teruk. Esoknya makin tak sihat dan dah dgr wheezing terus! Ohhh.. Ahad pagi terus ke hospital dan sah kene warded utk neb tiap 4jam. Daku dah bergenang air mata. Tahan sgt tak mo jatuh air mata niiiii. Kakak Qistina lak dah ada kahak dalam paru-paru tapi masih sikit dan bole continue ubat je tak perlu warded. Tapi dah nama si adik kene tahan kan, mmg semua berkampung kat hospital la. Dan dan terus pegi beli black seed honey tu sementara menunggu kemasukan ke ward. Start hari ni kakak pula dah demam panas. Walaupun nampak aktif, panas tau suhu dia. 39C! Ubat demam takde. Lap-lap je la badan kakak. Kebetulan lak demam dah petang doktor dah balik umah. Nak ke emergency nak kene register bagai. Adoilaaaaaaa daku dgn si adik kecik meragam dan cirit je nak kene register menunggu utk amik ubat semata je. Memang tak dapat nak buat la. Tunggu en. suami balik kije bawakan ubat aje la. Alhamdulillah mlm ni nampaknya demam dah surut. Moga kakak dan adik cepat sembuh ya. Amin..amin..ya Rabb.

 Kalo jumpa daku dan nampak cam tulang temulang berjalan tu tok sah tanya kenapa ye. Dalam bulan Ramadhan ni makin tak berselera la mikirkan kesihatan anak-anak. Doakan anak-anak daku diberikan kesembuhan dan kesihatan yg baik. Serta doakan agar emak daku dilembutkan hati utk daku berenti kije and give full attention to my own daughters. Ya Allah perkenankanlah doa-doa ku. Amin.



09 October 2013

Start Cuti dan Menunggu Masa

Salam.

Esok bermula la daku MC hingga 18hb. Sekarang ni mak buyung nak jalan pon dah tak berapa nak mampu sgt. Kene rehat 4 jam dulu baru bole jalan beberapa meter. Huhu.... mulanya plan nak start MC next week tapi bila dah berjalan pon dah sgt tak larat apa lagi nak buat kerja (walhal takdak kerja pon). Nak pergi ke tempat kerja pon rasa tak larat. Hari ini paling terasa so decide pegi klinik nak mintak MC ler. So doktor kasi start esok sampai 18hb. Even due 24hb, minta HR tolak maternity leave atau kalo dpt MC lagi den kasi ler. Tapi rasanya better tolak maternity leave aje la. Tak kosa nak p klinik semata nak mintak MC lagi. Which is hanya 3-4 hari bekerja ja lagi. 

Weekend ni dah nak balik kelate dah. Harapnya dipermudahkan perjalanan dan selamat sampai ke kampung. Minggu depan dah Raya Haji dan takde pon buat korban utk tahun ni. Adik plak nak bernikah hari raya ke-3. Adik lelaki, umur dah 27tahun gedix benor nak kawen. Kasi aje la... majlis reception akan diadakan pada tahun depan. Kenapa tahun depan? Haaa pengantin tau nak kawen je kan tak reti nak cari persediaan dan bergantung kat mak je. Jadik la gitu... omak den kerja lagi dan bulan ni mmg sgt pack utk beliau. Naseb la labu... ;P takpa. Da gedix sgt buat dulu hat wajib. Hehe...

Sekarang ni daku rasa cam dah ada regular contraction tapi rasanya still lambat lagi. Ikutkan pengalaman hat first, mmg sgt lambat nak buka jalan even kene induce. So minggu depan sempat lagi kot. Hahaa.. Harap sgt tak overdue.. seriau benarnya mikirkan sakit induce tu. Sakit dia lagi sharp. La ni sibuk dok cari apa yg patut kene buat utk cepatkan bersalin. Hehe... tapi akan practice bila kat kampung la. Baju bajan tak packing pon lagi. Bila kira-kira balik, den ada kat kampung 3 minggu je pastu balik sini semula. Seminggu ja pantang kat kampung. Uhuhuhu.... to be exact dlm 10 hari je pantang kat kampung. Lagi 50 hari pantang sendiri...tak bestnyaaaaaaaaaaaaaaa... :(



31 July 2013

Scan 4D si Kecik Dalam Rahim Ibu

Salam.

Entry panjang berkala kali ini. :)

Hari isnin lepas adalah hari pertama puasa den berlobang. Disebabkan kepenatan / tak larat melanda. Maybe sebab aktiviti sopping last minit hari sabtu dan ahad tu. Walaupun tak sampai satu hari pon still effect pada badan amat terasa. Decide nak amik MC je la. Pegi la ke UMRA alang2 nak jumpa doktor kan better p scan si kecik dalam ni terus.

Ibu p scan sekali jer kat swasta lepas tu scan kat klinik kesihatan jer. Memang tak nampak jelas pon anak ibu ni. Kali ni nak p scan detail 4D terus la. Lagi pon dah masuk 27minggu 4 hari. Extra minggu lepas tu mmg payah la nak scan. Tak nampak sgt dah. Biasa kan baby masuk trimester ke-3, peringkat mengumpul lelemak dan membina isi badan berkembang pesat. Esok ni officially masuk trimester ke-3 dah. Huhu.. tak lama lagi akan melalui process labor.

Sampai pagi2 tak ramai sgt org. Kebetulan sebelum ni memang ada call UMRA utk scan detail tapi weekend penuh. Diorg offer Isnin tu tapi den sombong tamao sebab kene cuti. Naseb bole walk in. Hehe.. ada hikmah gak sakit2 ni. Dapat tgk anak ibu. Sebelum scan tu kene check urine dan timbang berat badan. Tang berat badan agak merisaukan den sebab den hilang 3KG sepanjang puasa ni. Dah le waktu 3 bulan pertama tu turun 4KG, gain balik dlm 2.5KG ni lost balik 3KG. Hmmm.... apa pon alhamdulillah si kecik dlm ni membesar dgn jayanya. Ibu je la makin keding. Huhu... Berat ibu sekarang 49KG. Estimated berat si kecik 1.2KG. Patut la ayah asek dok ckp muka ibu makin kecik dah.. Nak camne kene kontrol carbs utk kontrol kencing manis. Nasib on diet jer tak on insulin. Alhamdulillah result BSP sentiasa under kontrol.

Okeh cerita si kecik lak. Masa scan badan panjang normal, panjang kaki terlebih sket stok tinggi gak insyaAllah. Jantung dan anggota badan semua normal. Syukur sgt sebab kes p buat X-ray pastu 2 minggu tu dpt tau result den ngandung. Memang risau juga dihati ini. Tang nak scan muka paling byk drama. Haih dlm perut pon dah pandai bermain-main! Masa sonographer tu nak scan muka bole dia p lindung dgn tangan. Dok hisap jari la, dok menguap la, dok minum air ketuban tu la. Muka lak ke tepi abes. Memang tak leh nak tgk full face. Bila p scan tempat lain boleh lak dia alihkan tgn tu. Bila nak scan lagi sekali kat muka dia lindung balik muka tu. Saboooo la anak oi. Hehe... dapat la tgk sipi2 pon jadi la... Ibu tak kesah sgt. Asalkan anak sempurna sifat dah syukur sangat.

Bab gender lak, ai dah announce kat pesbuk dan ig. Hehe.... dari scan tu nampak macam perempuan. Jika keluar lain dari yg di scan tu, tak leh nak kata apa la kan. Kita just buat check dgn teknologi buatan manusia. Allah S.W.T juga yg berkuasa dan maha mengetahui :)

p/s : kakak Qistina ada kawan la kalo betul adik dia ni perempuan.




25 July 2013

Rindu

Salam.


Ibu rinduuuuuu sangat dgn kakak Qistina. Huhu...walhal hari-hari bersama. Cuma sekarang dah kurang kemampuan untuk melayan keletah dia. Banyak ayahnya yang ambil alih melayan kakak Qistina. Dia pulak makin manja makin pandai makin banyak akal. Hehehe... sekarang sedang kemaruk "kakak cantik" a.k.a princesses tu semua. Baju nak pink aje. Raya kali ni byk baju color pink. Huhu... tunjuk itu ini semua tak berkenan kecuali hat warna pink. Sabor ler anak.





27 March 2013

Triple Happiness

Salam.

--------------- ENTRY TERTANGGUH ---------------


Ehem2... Ado perkhabaran gumbira... Yeayyyy Alhamdulillah daku bakal menimang cahaya mata ke-2. Hehe....Alhamdulillah dimurahkan rezeki anak. Yang tak best lak time tau preggy tu la start demam + batuk + selsema. Complete package..3 minggu baru la beransur sembuh.

Tak pa redha... Sakit ni adalah utk menggugurkan dosa² yg dah kita lakukan. Alhamdulillah.. Harapan agar pregnant kali ni tak mabuk super dasyat time pregnant kan Qistina. In shaa Allah.. Amin. Nampaknya bule start verangan barangan apa nak dibeli. Hehe...

Moga daku dapat teruskan pelajaran serta kerja ini dgn jayanya. Amin. Doakan daku ya kawan2... Dalam hati ada risau tapi tawakkal. En somi mmg taknak tangguh dah nak anak second ni.

------------------------------ UPDATE ---------------------------------


Scan kat bawah ni baru lima minggu. Nampak kantung je la dulu. Dijangka bersalin 24 hb October 2013. Sekarang dah masuk 9 minggu tapi tak pergi lagi utk second checkup. Tak jumpa lagi tempat yg buat antenatal checkup bukak hari ahad or malam hari.

Bab alahan, kat atas dah doa awal² kalo boleh tamao la mabuk super teruk tu kan. Tapi ketentuan Illahi, tetap lah mabuk super dasyat. Hari² muntah, tak lalu makan atau minum. Badan lemau dan sentiasa loya. Uwaaaaaaaaaaaaa nak nanges dahhh... Berat makin hari makin turun dan paling tak best sgt effect pada pelajaran dan pekerjaan den. Errrrmmmmmmmmmmmmm... :(

Moga baby kecik dalam perut tak de effect apa² ya. Doktor cakap, kalo kuat kita morning sickness tu menandakan anak dalam tu sihat dan kuat. In shaa Allah. :)

Semoga semuanya berjalan lancar masa hadapan. Amin.