CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers Lilypie Maternity tickers Daisypath Anniversary tickers
Showing posts with label Berpantang. Show all posts
Showing posts with label Berpantang. Show all posts

09 October 2013

Start Cuti dan Menunggu Masa

Salam.

Esok bermula la daku MC hingga 18hb. Sekarang ni mak buyung nak jalan pon dah tak berapa nak mampu sgt. Kene rehat 4 jam dulu baru bole jalan beberapa meter. Huhu.... mulanya plan nak start MC next week tapi bila dah berjalan pon dah sgt tak larat apa lagi nak buat kerja (walhal takdak kerja pon). Nak pergi ke tempat kerja pon rasa tak larat. Hari ini paling terasa so decide pegi klinik nak mintak MC ler. So doktor kasi start esok sampai 18hb. Even due 24hb, minta HR tolak maternity leave atau kalo dpt MC lagi den kasi ler. Tapi rasanya better tolak maternity leave aje la. Tak kosa nak p klinik semata nak mintak MC lagi. Which is hanya 3-4 hari bekerja ja lagi. 

Weekend ni dah nak balik kelate dah. Harapnya dipermudahkan perjalanan dan selamat sampai ke kampung. Minggu depan dah Raya Haji dan takde pon buat korban utk tahun ni. Adik plak nak bernikah hari raya ke-3. Adik lelaki, umur dah 27tahun gedix benor nak kawen. Kasi aje la... majlis reception akan diadakan pada tahun depan. Kenapa tahun depan? Haaa pengantin tau nak kawen je kan tak reti nak cari persediaan dan bergantung kat mak je. Jadik la gitu... omak den kerja lagi dan bulan ni mmg sgt pack utk beliau. Naseb la labu... ;P takpa. Da gedix sgt buat dulu hat wajib. Hehe...

Sekarang ni daku rasa cam dah ada regular contraction tapi rasanya still lambat lagi. Ikutkan pengalaman hat first, mmg sgt lambat nak buka jalan even kene induce. So minggu depan sempat lagi kot. Hahaa.. Harap sgt tak overdue.. seriau benarnya mikirkan sakit induce tu. Sakit dia lagi sharp. La ni sibuk dok cari apa yg patut kene buat utk cepatkan bersalin. Hehe... tapi akan practice bila kat kampung la. Baju bajan tak packing pon lagi. Bila kira-kira balik, den ada kat kampung 3 minggu je pastu balik sini semula. Seminggu ja pantang kat kampung. Uhuhuhu.... to be exact dlm 10 hari je pantang kat kampung. Lagi 50 hari pantang sendiri...tak bestnyaaaaaaaaaaaaaaa... :(



20 February 2011

Pengalaman Menyusukan Qistina Ketika Berpantang 2

Assalamualaikum... ( dah takde salam2 da... )

Haaa... sambungan k. Harap2 takde la panjang lebar mane. Okehhh.. Doktor dah siap wat analisis sume tu diorg pon panggil la aku. Apa diorg diagnose sbg jangkitan kuman dlm otak berdasarkan teori. Sbb apa teori, sbb nak kene check darah dulu ada kuman tak. huhu... ok la aku pon. Dgr cam kes beratkan tapi aku tak le nak respon byk da. Shock yg td pon tak hilang lagi. Pastu kata mereka ini, kene warded 10 hari. Aku la hai dlm hati mak aiiii 10 HARI??? Berpinar rasa mata aku. Takpe la, demi anak kan. 10 ke sebulan pon sanggup woo... Diorg ckp kalo nak tunggu ada bilik utk mak menunggu. Wajib la aku nak tunggu. Takkan nak biar je dia dlm ward. Oh aku tak sanggup biarkan dia sorg2.

Then bermula la episod aku berpantang sendiri dlm wad dgn menjaga Qistina. Lagi pon Qistina menyusu badan. Hati aku gundah gulana kalo biarkan dia. Kalo bole aku nak katil tmpt aku tdo tu sebelah tmpt Qistina. Tapi nak wat camne bilik nun jauh di belakang. Time anak menangis then kita dok kat bilik kompom tak dgr punya. Nak harapkan nurse panggil bila da anak tu nangis sampai hilang suara la. Diorg pon ada kije gak kan. huhu.... Hari bertama mmg aku tak pegi jauh la. Pegi pon nak minum air je. Dah ptg tu baru aku teringat yg seharian aku blom mandi, makan dan kencing!! Da takde rupa da aku ni. Makanan lak yg diorg hidangkan tu ayam la ikan kembungla...segala yg mak aku tak kasi mkn la. Aku ni pon ape lagi. Minum air je la. Pagi je aku rembat roti dgn air kopi. Ptg lepas opis hour baru mak aku dtg bawakkan makanan, pam aku dan pakaian aku. Huhu... aku ni da kene bentan ritu. Mmg fobia la nak mandi air sejuk. Tak sangguppp..



Tgk la Qistina muka stress.  :(


En somi lak mlm tu da dpt tau. Mmg risau la. Tapi  nak wat camne..kompeni tak kasi coti. Annual leave pon da abes. Huhu..tunggu weekend je la dia dpt balik. Sedih2 aku nanges2 le. Hari kedua kat situ Qistina bykkkk sgt menyusu. Sampaikan setiap 20minit la. Pastu tak mo lepas lak tu. Pastu tak lama tu nampak dia makin segar da.. hati aku pon gumbira juga..Hehe.. Minum bykk poo poo pon bykkkk. Bole la lebih 6 kali sehari dia poo poo. Tanya doc, diorg ckp normal la bb minum breastmilk. Pastu diorg consult aku, kalo nak confirm teori diorg tu betul ke tak, nak kene amik air tulang belakang. Aku mendengar ni cam erkk.. tulang belakang tu. Dah le byk tul cerita tak best pasal ni. Aku ckp la nnt aku discuss dgn en somi. Pasal makanan aku lak, mak aku setiap lunch time dgn mlm akan dtg kasi makanan sambil ambil baju2 aku pakai then kasi aku baju lain. Aku tinggal bersihkan diri dan mkn je.



Da ceria time. Hehe...

Tapi start hari ke-3 Qistina kene pindah masuk bilik sekali dgn bb kuning. Mula2 tu ok la sebab tak ramai bb. Ade la dlm 3 bb je. Pastu start mlm tu makin ramai lak bb jaundice masuk ward. Huhu..ape lagi Qistina langsung stress. Nampak dia takle nak tdo. Asek nak aku susukan dia je. Mmmg berjaga la aku mlm tu. Tdo duduk + menyusu. Sakit badan tok sah ckp la. 12jam direct dia menyusu. Huhu...Esok pagi tu ok la sket. Dia pon tdo. Aku pon amik la kesempatan utk rehat sama. Tapi tak lama gak dia tdo. Ade la sejam dua je. Org ramai lagi la dia stress. Huhu.. Mmg dugaan betul la. Rutin aku hari2 mcm tu la. Sepanjang ada kat wad tu bole kira dgn jari bape lama aku tdo. Asal letak je nanges.. kalo dia tdo lama sket mula la B aku bengkak. Huhu... menambahkan parah je. En somi sempat la dtg weekend. Time tu la aku bole berehat jap. Sgt menghargai org2 yg bantu nih. Dlm wad ni, only parents je bole masuk. Selain dari parents baby2 tu tak le. Nak tgk kene tgk ikut tingkap le.


Ayah balik tgk Qistina tapi Qistina stress lg.

Utk air tulang belakang tu, semua family aku ckp jgn setuju.En somi pon kata tak pe la bertahan la ye utk 10hari. Utk mu Qistina ibu sangguppp.. Da ckp doc yg en somi tak kasi. Doc pon kata ok la. Takpe kita monitor dia utk 10hari. Aku lak wat muka sedih je... tapi aku tgk mommies utk bb pramatang ade berbulan dok kat situ. Kesian sungguh. Tiba2 ari ke-7 tu pakar segala pakar dtg turun tgk wad. Ditelitinya setiap kes baby. Disoal satu2 apa masalah dan apa jalan penyelesaian dari doctor2 yg ada. Aku mendapat khabar gumbiraaaa... bole balik da... Hoooreyyy...sbb Qistina menunjukkan progress yg aktif takde tanda2 ada kuman dlm otak pon. Hehe..ujian darah 2kali amik pon takde kuman dlmnya. :D :D

Ibu sgtttt gumbira. Akhirnya kita bole berehat2 kat umah. yeayyyyy.... Dan aku pon menjalankan aktiviti berpantang dgn gumbira. Hehe... terlampau happy rasanya. cam pegi kat pantai la holiday... Sekian cerita2 basi time berpantang. Hehe...


Hari terakhir kat wad. Muka bintat alergi
habuk. Aritu bb super duper ramai!!

Da selamat kat rumah! Heehee

Ibu saya mau susu..




18 February 2011

Pengalaman Menyusukan Qistina Ketika Berpantang 1

Salam semua...

N3 panjang kali ni bercerita pengalaman aku menyusu ketika berpantang. Sedia maklum kan N3 sblom ni aku da ada sikitttt cabaran nak meyusu exclusive ni. Ya.. aku da niat di hati nak menyusu Qistina secara exclusive a.k.a tiada campuran susu lain dan air serta lain2. Disebabkan kurang ilmu, byk gak le cabaran yg tak dpt ditepisss piss pis..

Tdo kekenyangan selepas minum susu ibu :)

Hari pertama bawa balik Qistina, Alhamdulillah semuanya elok2 ja. Aku pon da tenang. Tiada gangguan sekalian alam. Haha... Sbb da bersalin kat private hospital kan lagi la yg bukan BF hospital, time nak balik tu mmg byk la saguhati diberi. Paling best dpt 3 TIN SUSU TEPUNG. haaaa... da menduga aku tuhhh.. My Qistina kan sedia maklum mmg category big baby. Perut dia awal2 lagi da kene sombat dgn FM nih.

Mlm pertama kat umah mak aku, Qistina asek menangis je. Ye la lg pon aku kan lambat dpt nak stimulate susu tu. Sehari lepas bersalin baru bole stimulate. Huhu.. Mlm tu pon aku mengalah leee.. kasi 2oz ke 1oz FM ( haku lupa daaa ). Senyap la si Qistina. yela da hadap FM bykkk. FM ni kan susu byk lemak kandungan dia sbb tu kene kasi air kalo minum FM.

Pastu start hari ke-5 dan seterusnya aku da let go FM selama-lamanya. Yeahhhhh!!! daku berjaya! Haha..gumbira tak terkata tapi pendam dlm ati je la kan. Sbb family yg lain2 bukan tau sgt pon pasal kebaikan susu ibu + info pasal susu ni yg bole simpan lama lama lamaaaa... Hehe.. Yg start fully breasfeeding adalah akak 2nd aku. Ye, siap guna pam manual lagi. Berjaya BF baby selama 10 bulan. Haaa...aku gunakan semangat yg dia tunjuk tu. Kalo org lain bole buat, insyaAllah aku pon bole jugakkk.. :D :D 

Sudah melepaskan diri dari FM (*_^)


Selama berpantang kat umah mak aku, mmg byk membantu aku memulihkan tenaga aku. Lagi pon mak aku tak bantah aku nak BF baby. Tapi bising sket sbb aku tak kasi langsung air. Aku ni kan keras kepala sket. Mmg da terkenal mak aku tak le nak buat apa daaaa.. Dan sepupu aku yg lagi tua lagi mak aku pon ada membantu sama. Time2 mak aku kene outstation sehari dua, dia la yg tlg selain adik2 aku 3 yg kecik tu bekerja keras menolong. Sepupu aku ni dok la bising tiap2 kat aku suh kasi air. Aku wat bodo je. Hehe.. tak jalan la kak.

Kalo mak2 sedara aku datang, kompom si bolat tecik tu kene sumbat dgn air. Huhu... kang aku melawan ckp aku ni melawan kata org tua. Kadang2 aku dok nyusu Qistina tanpa henti. Kebetulan lak si bolat ni mmg suka mengempeng!!! Da la kluar je da bolat bertambah bolat jadinya. Nak jadikan cerita, aku nampak le kuning2 sket kat area muka Qistina. Aku da risau kot2 la kene jaundice kan. Time tu hari ke-7, mlm tu en somi balik kl da.. Menanges berlagu lagu aku nak pisah. Cam la tak le jumpa langsung. Hehe.. manja tul. Pastu ckp kat mak aku, mami dia kata sket je nih. Takde papenya. Sebagai ibu kan mane la nak rilex. Gundah gulana aku. En somi suh bawak Qistina pagi esok ke klinik. 

Esok pepagi aku ni bersiap la. Sekali mak aku ckp nnt la. Dia tgk schedule klinik tu dulu. Huhu.. tunggu la aku pon. Pastu lunch time aku pon bersiap sekali lagi, dan lagi mak aku kata nnt ptg la. Sbb da tak sempat dia berkejar dgn kije. So ptg tu aku siap2, mak aku pon siap2kan Qistina. Qistina lak asek tdo je. Lagi la aku risau kan. Biasa tak mcm tu. Biasa sgt susah nak tdo siang.

Sehari sebelum kejadian. Merengek mau susu ibu.


Mlm lepas magrib pegi la klinik ibu dan anak. Klinik first pegi, pendaftaran da tutup time tu kul 8.30 mlm. Tensen da aku ni. Pegi la kat klinik lain, situ da daftar pe sume, tunggu la turn. Anak aku, sepupu aku pegang. Ini sepupu yg sama baya dgn aku. Kebetulan dia dtg, so temankan aku le. Time dok menunggu tu spupu aku tanya soklan cepumas : Wei anak ko mmg camni ke? ( tgn tergerak2 mcm nak slow to epilepsy. ) Waaa aku nak nanges time tu gak. Terus aku ckp tak pastu pegi kat kaunter ckp nak mintak jumpa doc, URGENT!! terus la masuk bilik doc, doc suh aku p emergency hospital besar sbb ckp ni tanda nak sawan ni. waaaa.. nanges aku time tu gak. terus mak aku pecut ke spital. nasib la dekat.

Sepanjang jalan aku nanges. Ye la weiiiii... sapa tak runtun hati tgk anak. Terus ke emergency, spupu aku tlg daftarkan. aku terus masuk tmpt kecemasan tu. sob sob.. nak nanges da ni sambil menulis. waaaa.... Doc wat diagnosis bagai la. Pastu Qistina meraung nak nenen. Kalo tak sblom ni asek tdo je. huhu... terus la aku susukan sambil lap2 air mata. Pom pang pom pang..(byk soal jawab la) terus kene admit. Waaa..lg aku sedey. Sampai je kat wad tu pakar kanak2 dtg check. Diorg suh aku tunggu luar sbb nak kene amik darah si kecik. Aku curi2 tgk, nanges2 anak aku. Huhu.. lagi la aku menanges. Pastu diorg panggil suh aku susukan anak. Mak2 sedara aku semua da berkumpul kat luar. Mlm2 buta kene berkejar ke spital sape tak risaukan. Da la satu2nya cucu pompuan. Kat wad tu ada bilik utk mommies yg tunggu anak diorg. so mlm tu aku tdo situ la. tapi aku tdo kejap je. Aku dok temankan anak aku le... da nurse2 kat situ suh aku berehat biar diorg jaga anak aku. Tapi ye la..mcm ne nak tdo aku runsingkan anak aku..wuwuwuw..

Tiap2 1-2jam sekali aku jenguk anak aku. Dah le tmpt anak dgn tmpt bilik si ibu tu jauhhh... Dgn dlm pantang lagi dgn czer lagi. Aku da tak pedulik da sakit aku tu. Yang aku tau aku mesti tunggu anak aku. Anak kesayangan ibu. Sampaikan kencing pon aku terlupa. Makan minum tak terurus langsung. Kat situ mkn minum disediakan tapi aku tak jamah langsung kecuali air je. Aku ni berharap sgt anak aku dpt discharge esoknya. Harappppp sgtttt...

Continue la next entry ya.. sgt panjang cerita ini.

14 January 2011

Berpantang

Salam.

Arini bersiaran dari rumah dgn keadaan demam. Tak de la teruk mana, tak mkn ubat tak bole berjalan tu jekkk.. Dah lama tak dpt demam mcm ni. Seram sejuk je badan ni. Haihs.. Ok ok berbalik pada cerita. Ni baru nak bercerita bab berpantang ni... Mcm hal la.. Alhamdulillah time pantang mak aku aka nenek comel telah menjaga aku macam princess tip top. Hahah... suka benor time pantang. hehe... bole dok rileks je. Nak apa2 bgtau jek. Syukur alhamdulillah dpt menempuh waktu pantang yg manis. hehehe (kalo yg tak best tu bole jadik meroyannnn). Suami pon byk membantu. Alhamdulillah...

ehsan pakcik google

Disebabkan aku c-ser, bengkung mmg tak dpt nak pakai la. Kesian beli mahal2 tak dpt nak pakai. Last2 pakai yg tang barut cap AVON saje. Murah2 RM20 shj okeyy...Bab jamu lak disebabkan oleh aku breastfeed anak, aku malas nak start mkn. So set NR tu aku pakai minyak bengkung dia dan ada la sebiji dua pil dia utk lawas berak. Tapi itu da lepas 2 minggu baru aku mkn pil tu. Teh dia dan set uncang tu tak terusik pon sampai la ni. Da nama c-ser set uncang tu tak terguna la sbb kat bawah tak kene potong ( uih ngeri lak pk )

Ini la bengkung AVON.

Berpantang ni bab mknan la paling seksa. Mak aku mmg strict sket la bab mkn2 nih. Sayur mmg takde dlm menu langsung ye. Pastu lauk aku ialah ikan gelama kering, ikan selar dan ikan jaket ( kelate panggil kronge ) dan sket2 daging. Dan resepi kalo ikan ni bakar je. Even ikan kering tu pon just bakar je. Sekali je aku mkn daging bakar. Lain2 mak aku buat sup daging cara org berpantang iaitu takde asam ye. Ayam tak le sentuh langsung. Ada sekali bole mkn telur itu pon dah diletak lada hitam sampai aku tak le nak abeskan. Panas perut wooiiii.... ini org namakan lauk berubat. Huk huk...

Ok bab berurut lak. Rata2 tau kan belah2 ni lagi leceh nak kene jaga kan. So perut aku mmg tak berurut langsung la. Bertungku apatah lagi. Tapi mak aku mmg pandai berurut. So takde la nak mengupah tukang2 nih. Mak aku mlm2 akan urut kaki, tgn dan belakang. Mmg best... syiok wooo.. lg la badan aku ni jenis cepat masuk angin. Hmmm... nak buek camno. Terima je la...

Pastu pasal mandian lak aku guna mandian lulur NR tu. mmg la cepat ilang hitam2 tu pastu mak aku akan sediakan air mandian ape ntah namanya yg ada segala jenis daun dan rempah tu. Haa...mak aku ckp mandian air rebusan ni bagi menyegarkan badan. Aku buat selama 40ari aku berpantang. hek hek....

Sekian,