CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

17 July 2011

Nasi lemak

Salam.

Hari jumaat lepas dpt resepi nasi lemak dari kak ina kat RH. Hari sabtu pagi try test buat first time niiii. Hehe.. alhamdulillah segala lauk pauk menjadi tapiiiii nasi lemak tak berapa nak menjadi la plak..mula2 dah siap masak tu nasi keras siap ada rasa cam beras lagi. Huhu..pastu tambah air + santan lagi. Dah jadi lembik la plak. Sabooo aje la. Bila buat siasatan kenapa terjadi sebegitu ropa baru daku tau. Rupanya sebab daku masak guna rice cooker tu terus tutup bila ON. Patut biar mendidih dulu  baru la tutup. Huhu... tak pe next time daku buat lagi.

Hasil sambal tu marrrveles.. hehe.. terima kasih ya kak ina. Jasamu ku kenang. Oh ya daku pon buat ayam goreng berempah juga. Resepi amik dari sini. Sedapppp..ada lagi lebihan sebab buat byk kan. Pagi nnt nak panaskan ajeeee. :)

Resepi nasi lemak warisan kak ina.

Bahan-bahan nasi lemak
-bawang merah kecil dihiris
-halia dihiris
-daun pandan disimpul
-santan (sama sukatan macam nak masak nasi biasa)
-beras of course
-garam

satukan semuanya dan masak....*wink* dah siap untuk dimakan
kalo nak kasi buang angin, boleh letak biji2 lada hitam jugak waktu memasak

Bahan sambal tumis
-bwg kecil,bwg putih,bwg merah - blend
-cili kering/cili giling
-belacan sikit
-air asam jawa
-garam,gula

-->tumis cili sampai masak,dah garing masuk bawang-bawangan...tumis lagi smp wangi...then masuk air asam jawa+belacan+gula+garam+ikan bilis

-->another version,buat sambal dulu then curah atas ikan bilis goreng

**sambal ni daku masukkan terus ikan bilis. Tak suka goreng dulu sebab tak suka mkn yg rangup.Sakit gusi. Huhu...tapi en somi suka mkn yg rangup. Naseb la aiii yg masak. :p

Oh ya entry tiada gambo ye sebab dah kebulur benor abes mkn suda.. :)



5 comments:

mizah said...

terbaca kat thread kelab korang tu..nasi lemak..sini nasi lemak..mizah pun angan2 nak buat nasi lemak pertama kali...bila ek..heheeh...

Sima said...

hehe... buat jgn tak buat. lagi puas ati sebab bole mkn byk2. haha... :D

Ina Hashim said...

alhamdulillah...ada org yg tumis terus bwg+cili..tapi akak suka biar cili garing dulu baru masuk bwgnya

Vna Sandhu said...

dah lama sebenarnya teringin nak buat nasi lemak nie tp tapi takut nasi x menjadi sbb x pandai nak agak sukatan santan dia...tapi ni sima dh bgtau sukatan dia sama dengan air masa kita masak nasi ye? so bolehlah try nanti :-)

Sima said...

kak ina... terima kasih atas resepi mu. hehehe.... sodappp biarpon nasi jadi lembik sket. alhamdulillah..

wina, buat senang aje sebenarnya. ha ah sama je sukatan cuma jgn tudung dulu periuk tu kalo guna rice cooker nnt santan naik ke atas. :)