CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers Lilypie Maternity tickers Daisypath Anniversary tickers

27 July 2010

Kencing Manis

Salam....

Arini nak bercerita pasal kencing manis. Sebabnya aku sendiri terkene kencing manis. Penyakit ni senang dihidapi oleh ibu-ibu mengandung. Biasanya selepas bersalin hilang la penyakit ni. Tapi ada jugak dlm peratusan yg kecil si ibu terus mengidap penyakit ni.

Mcm ne aku bole detect penyakit ni?? Biasa la kalo da check up kat gomen, berat melebihi aim yg sepatutnya dlm bulan tu akan terus kene buat MGTT test. MGTT ni kene puasa dulu satu mlm then esok pagi amik darah sebelum minum air gula. Pastu kene minum air gula yg manis tak hengat tu lepas 2 jam baru amik darah semula. Kalo bacaan gula dlm darah tu tinggi selepas minum air gula maka oleh itu dicop mengidap kencing manis. So aku tak pas lepas minum air gula. Serasa aku la..ini semua penangan musim durian. Hehehe...


Bawah ni jadual bacaan gula dlm darah. Sumber http://en.wikipedia.org/wiki/Glucose_tolerance_test



1999 WHO Diabetes criteria - Interpretation of Oral Glucose Tolerance Test
Glucose levels NORMAL impaired fasting glycaemia (IFG) impaired glucose tolerance (IGT) Diabetes Mellitus (DM)
Venous Plasma Fasting 2hrs Fasting 2hrs Fasting 2hrs Fasting 2hrs
(mmol/l) <6.1 <7.8 > 6.1 & <7.0 <7.8 <7.0 >7.8 >7.0 >11.1
(mg/dl) <110 <140 >110 & <126 <140 <126 >140 >126 >200



Ok. Selepas MGTT ni tak lepas kene wat BSP lak. BSP stand for Blood Sugar Profile. Satu hari kene amik 4 kali ujian gula dlm darah. Selepas mkn pastu kene puasa 2jam baru la buat BSP ni. Aku buat MGTT 21/07/2010. Esoknya aku buat BSP. Alhamdulillah semua result aku normal. Ini menguatkan lagi teori durian aku tu. Hehehehe... Utk bacaan BSP seingat aku la result dia kene la kurang dari 7.0 mmol.

Utk para2 ibu sekalian. Mitos time pregnant la bole kita belasah apa yg disukai tu adalah tidak bole dipakai sama sekali. Moral of the story, nak mkn tu bersederhana la. Kalo tak mcm2 penyakit dapat. Amik pemakanan yg berkhasiat. Baik utk baby baik utk ibu. :)


2 comments:

Maarif Ibrahim said...

Hmm...tu la. Saya cakap jgn makan byk sangat durian tu tak nak dengar. Kan dah kena cucuk...:P

Anyway, nice info.

Sima said...

Itu laaa... len kali jgn tunjuk depan mata nnt nak baham gak :P