CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers Lilypie Maternity tickers Daisypath Anniversary tickers

16 August 2010

Cabaran Berpuasa Ketika Mengandung

Salam.

N3 kali ni mengenai cabaran mak buyung berpuasa. Al maklum ler aku kan jatuh kategori mak buyung. Heeheh.. So berdasarkan pengalaman yg setakat baru nak masuk 6 hari berpuasa ni, bole la aku buat summary sket. Kali pertama aku puasa dalam keadaan sarat ( ye lah da 8 bulan mengandung ) boleh dikatakan mcm biasa saje. Iaitu takde rasa pelik la. Kecuali ptg nak dekat berbuka tu aku da lemah. Itu aje. Masuk puasa ke-2 perut aku da start berangin. Tapi still aku bole bertahan. Dan yang pasti aku takde selera nak mkn. Ntah le nape. Perut aku still berangin sampai skrg dan semakin worst!

Tapi puasa kali ni yg aku pasti aku amat dahaga. Ya... dahaga. Ibu mengandung akan mengalami suhu badan yg tinggi sket dari org biasa. Ye la proses nak buat anak ingat senang ke. So kalo aku tak cukup minum air tu bole tgk kat bibir aku ni merekah2. Takat ni takde la sampai berdarah lagi. Huhu.. Dalam N3 sebelum ni aku ada ckp aku disahkan mengidap GDM. Bagi pesakit GDM ni biasanya kalo berpuasa akan membuatkan badan seseorg tu menggigil. Ini disebabkan oleh kekurangan gula. Ye..org kencing manis tapi gula kurang sbb tu badan akan menggigil. Setakat ni simptom tersebut tak berlaku pada diri aku. Yeay!!!

Utk baby lak. Hari pertama puasa mmg pergerakan dia sungguh kuat. Lagi2 bila da masuk waktu sepatutnya aku mkn. Huh..sakit tau kene tendang dlm perut ni. Tapi start 2 hari lepas pergerakan bb slow je. Buatkan aku sedikit risau. Dan diri aku pon bertambah lemah. Mmg tak larat sgt. Tapi bertahan jugak. Rini bb mcm back to normal. Alhamdulillah.

Penyakit yg biasa ada dlm diri aku ni ialah gastrik. Sepanjang puasa ni, hari ke-4 mcm tu aku da kene gastrik. Tapi waktu tu waktu berbuka. So aku safe sket la. Hehe.. Still lagi dok monitor penyakit ni. Agak2 nak kene tu aku kene la berbuka puasa. Kalo tak, huh..seksa tau menahan gastrik. Cian bb dlm perut. So kesimpulannya, takat ni cabaran yg aku hadapi ialah dahaga, gastrik dan keadaan bb. Harap2 aku takde masalah utk puasa penuh. :D

No comments: